‘Zuinige’ Zeeuwen schenken duizenden euro’s aan university college

Het University College Roosevelt heeft 18000 euro opgehaald voor studentenbeurzen. Het fundraising dinner wordt, naar Amerikaans voorbeeld, een jaarlijkse traditie.

In Nederland vinden we het maar raar: geld geven aan de universiteit waar je jaren geleden bent afgestudeerd. Maar in de Verenigde Staten is het niet meer dan normaal: een topuniversiteit als Harvard haalt met gemak miljoenen dollars op bij alumni.

Het University College Roosevelt laat zich daardoor inspireren en organiseerde deze week een chic fundraising dinner. Niet alleen alumni, ook bedrijven en welgestelde Zeeuwen waren aanwezig. De gasten betaalden 250 euro voor een plekje, de Rabobank en Damen Schelde Naval Shipbuilding schonken bovendien elk een complete beurs. Volgens dean Barbara Oomen mag “niemand nu meer zeggen dat de Zeeuwen zuinig zijn”.

Het geld gaat naar de stichting Friends of UCR. De Nepalees Pranjal Ghimere (foto) en de Albanese Erissa Niku waren de eersten die een beurs ontvingen. Studenten moeten aan strenge voorwaarden voldoen, vertelt Jacqueline Wentink van de stichting: “Ze moeten hun eerste jaar met vlag en wimpel hebben behaald. Daarnaast kunnen bedrijven die beurzen geven aanvullende eisen stellen, bijvoorbeeld voor een studierichting.”

De beurzen zijn geen geschenk. Na tien jaar moeten de afgestudeerden het geld renteloos terugbetalen, zodat het gebruikt kan worden om nieuwe veelbelovende studenten een beurs te geven. Uiteindelijk zullen er daardoor steeds meer talentvolle jongeren naar Zeeland kunnen komen, is de gedachte.