“UvA pakt kwestie collegegeld goed aan”

Staatssecretaris Zijlstra bemoeit zich niet met het conflict aan de Universiteit van Amsterdam over de naheffing van collegegeld. De UvA pakt het probleem nu adequaat aan, vindt hij.

Eind januari kregen ten minste 49 studenten van de UvA een brief waarin stond dat ze bij nader inzien niet het gewone collegegeld hadden moeten betalen, maar het hoge tarief van enkele duizenden euro’s. De universiteit had het lage bedrag geïncasseerd. Een foutje, zo bleek. De studenten volgden na een eerste studie nog een tweede en waren daarin uitgelopen. Ze hadden daardoor geen recht meer op het lage tarief. De studenten claimden echter dat zij verkeerd waren voorgelicht.

Staatssecretaris Zijlstra “betreurt het zeer” dat er een gevoel van onzekerheid bij de studenten is ontstaan, maar voelt zich niet geroepen om de UvA tot de orde te roepen. De instelling heeft namelijk toegezegd dat ze het hoge tarief niet hoeven te betalen als ze kunnen aantonen dat ze verkeerd zijn voorgelicht, antwoordt de bewindsman op Kamervragen van de PvdA. Bovendien hebben de studenten in zijn ogen voldoende beroepsmogelijkheden.