500 studentenkamers naast 'asowoningen' in Leidsche Rijn

In Leidsche Rijn komen circa 500 tijdelijke studentenwoningen te staan. Pal daarnaast komt een aantal zogenaamde 'asowoningen'. De woningen moeten in 2014 klaar voor zijn om te bewonen.

De woningen komen voor een duur van 10 jaar te staan op de locatie 'Verthorenpad/Overtuin'. Dat is het terrein aan het Amsterdam-Rijnkanaal waar nu concertzaal Vredenburg Leidsche Rijn staat.

Vanwege het grote tekort aan studentenkamers, hoopt het gemeentebestuur dat de woningen snel gerealiseerd kunnen worden. In de "eerste helft van 2014" zouden de woningen af kunnen zijn, schrijft de gemeente in een persbericht. De gemeenteraad moet nog wel akkoord gaan met de plannen.

Leidsche Rijn klinkt niet als de meest aantrekkelijke woonlocatie voor studenten, maar het gemeentebestuur noemt de locatie een "goede optie" voor studentenhuisvesting. "Zeker gezien de goede (fiets)aansluiting op de binnenstad via de Hoge Weidebrug en qua openbaar vervoer het nieuwe station Utrecht Leidsche Rijn en de geplande busverbinding."

Wat voor soort woningen er worden neergezet voor studenten, is nog onduidelijk. Mogelijk worden de studenten gehuisvest in wooncontainers, maar dit ligt nog niet vast, vertelt een woordvoerder van de gemeente.

Op hetzelfde terrein komen ook zeven zogenaamde Skaeve Huse, ook wel "asowoningen" of "asohuizen" genoemd in andere media. Deze huizen zijn bedoeld voor overlastgevende personen, die daar onder begeleiding kunnen wonen. De gemeente meldt dat er "voldoende afstand" komt tussen de studenten en de Skaeve Huse. Gedacht wordt aan een beschutting als afbakening, vertelt een gemeentewoordvoerder.

Op onderstaand plaatje de locatie waar de Skaeve Huse en de studentenwoningen komen te staan.