6 UU'ers krijgen Vici-beurs van NWO

Met de prestigieuze beurzen van anderhalf miljoen euro gaan deze wetenschappers de komende vijf jaar aan de slag. Ze kunnen een eigen onderzoeksgroep opbouwen – voor zover ze die nog niet hebben.

NWO kreeg 233 aanvragen binnen, waarvan er dus bijna tweehonderd moesten afvallen. Slechts vijftien procent heeft de beurs verkregen.

Zes beurzen voor UU'ers
Vooral de Universiteit van Amsterdam en het AMC hebben samen veel beurzen in de wacht gesleept: tien van de 35. In eerdere jaren kregen de best bedeelde universiteiten steeds zo’n vijf of zes beurzen. Onderzoekers van de Universiteit Utrecht sleepten dit jaar zes beurzen in de wacht.

Douwe van Hinsbergen (aardwetenschappen) kreeg een beurs om onderzoek te doen naar de oorzaak van de plaatkettingbotsing 50 miljone jaar geleden. Rosalie Iemhoff (filsofie en religiewetenschappen) heeft een projectplan opgesteld om vast te stellen wat voor elke willekeurige logica de best mogelijke beschrijving is. Enrico Mastrobattista (farmaceutische wetenschappen) ontving een beurs voor een onderzoek naar hoe nanodeeltjes ingezet kunnen worden om CRISPR/Cas9 (een eiwit/RNA complex voor genchirurgie) zo veilig en efficiënt mogelijk naar zieke cellen in het lichaam te transporteren, omdat het CRISPR/Cas9 systeem zeer geschikt is om ziektes met een genetische oorzaak te corrigeren. Ronald Pierik (biologie) gaat onderzoek doen naar hoe gewassen optimaal kunnen presteren bij hoge dichtheden.

UU'er Maarten Kole (biologie) kreeg een beurs om voor het Nederlands herseninstituut een onderzoek te doen naar de snelheid van gedachten op nanoschaal. Hoogleraar Serge Dumoulin kreeg een beurs om voor het Spinoza centrum voor Neuroimaging een onderzoek uit te voeren naar hoe onze hersenen omgaan met de veranderende omgevingen en taken.

Mannen kregen vaker beurs dan vrouwen
Opvallend is dat mannen deze keer beduidend beter presteerden dan vrouwen. Slechts elf procent van de vrouwen die een beurs aanvroeg kreeg een Vici-beurs, tegen zeventien procent van de mannen. Van de 35 beurzen ging 29% naar vrouwelijke onderzoekers. De meeste aanvragen voor een vici-beurs kwamen vanuit de sociale- en geesteswetenschappen. NWO ontving maar liefst 82 aanvragen uit die hoek. De exacte- en natuurwetenschappers deden 68 aanvragen.

De Vici-beurzen horen bij de Vernieuwingsimpuls, een reeks beurzen voor wetenschappers op verschillende momenten van hun carrière. De Vici-financiering is bedoeld voor zeer ervaren, vernieuwende onderzoekers die bovendien “als coach voor jonge onderzoekers kunnen fungeren”, aldus NWO.

De Vici-beurzen komen na de Veni- en Vidi-beurzen. Ze ontlenen hun naam aan het bericht dat Julius Caesar na een gewonnen veldslag aan de senaat van Rome stuurde: veni, vidi, vici (ik kwam, ik zag, ik overwon).

Tags: vici | nwo