Aanslag op universiteit in Kabul

Bibliotheek van de Universiteit van Kabul in 2008, foto: Wikimedia Commons / Step

Afghaanse en Amerikaanse troepen zouden de drie daders inmiddels hebben uitgeschakeld, melden internationale media. Het gevecht zou urenlang hebben geduurd.

Volgens de New York Times waren er duizenden studenten op de campus, waar de coronarestricties de laatste maanden waren versoepeld. Er was een boekenbeurs gaande waar de Iraanse ambassadeur bij aanwezig zou zijn.

Niet opgeëist
De aanslag is nog niet opgeëist, maar de Taliban ontkennen betrokkenheid. De Amerikanen hebben een akkoord bereikt met de Taliban over het terugtrekken van troepen uit het land.

Maar er zijn meer terreurbewegingen actief in het land. Eind vorig maand was er een zelfmoordaanslag van terreurbeweging IS op een onderwijscentrum in Kabul, waarbij 24 mensen om het leven zijn gekomen, voor het merendeel scholieren.

Vorig jaar vielen bij een aanslag aan de universiteit acht doden. In 2016 kwamen er dertien mensen om het leven bij een aanval op de Amerikaanse universiteit in Kabul.