Acht jaar cel geëist tegen verdachte verkrachting Utrechtse studenten

Het Openbaar Ministerie (OM) eist acht jaar cel voor de 41-jarige man die verdacht wordt van twee verkrachtingen en een aanranding in de Utrechtse binnenstad.

Het OM acht bewezen dat verdachte Eduard M. in 2013 en 2014 twee studentes in de Utrechtse binnenstad tot orale seks dwong, meldt het ANP. Een derde studente duwde hij zijn geslachtsdeel in haar gezicht terwijl zij haar fiets van het slot haalde. De man wordt daarnaast heling van een tas en bezit van een nepvuurwapen ten laste gelegd.

De Nieuwegeiner werd in oktober aangehouden. Zijn dna-profiel matcht met materiaal dat werd gevonden na twee verkrachtingen, in juni 2013 in de Catharijnesteeg en in november 2013 in de Kerkstraat, en na een aanranding in juni op de Drift.

De verdachte zelf zei dinsdag tegen de rechter zich niks te herinneren. Op de aangegeven dagen had M. naar eigen zeggen verkeerde wiet gerookt "waarna het licht uit ging".

De officier van justitie vindt die verklaring niet geloofwaardig. Tijdens de feiten ging de dader rustig en beheerst te werk. Bovendien zei de verdachte bij zijn aanhouding tegen zijn vriendin dat hij een brief had geschreven waarin hij uitleg geeft. In die brief staat dat hij "iets heel ergs" heeft gedaan en zich zo schaamt dat hij het niet durft te vertellen.

De verkrachtingen en aanrandingen zorgden vanaf november 2013 voor grote onrust onder studenten. Afgelopen najaar waarschuwde de gemeente studentenverenigingen in een mail voor de man.

De rechter doet uitspraak op 24 februari.

Om verwarring te voorkomen: verdachte Eduard M. is een andere man dan de in juli aangehouden Gerard T. T. wordt verdacht van zeventien zedenmisdrijven in de omgeving van De Uithof die plaatsvonden in 1995, 1996 en 2001. Op 13 april wordt bekend welke straf het OM tegen T. eist.