Actie SSH en DUB: win een kamer

Jij kan een kamer winnen in dit SSH-complex in Rijnsweerd

Eerstejaars student in Utrecht en dakloos? Doe mee aan de prijsvraag van studentenhuisvester SSH en DUB en win een kamer in het complex De Sterren in de Utrechtse wijk Rijnsweerd.

DUB, het onafhankelijke digitale nieuwsmedium van de Universiteit Utrecht en studentenhuisvester SSH geven samen één kamer weg onder Utrechtse eerstejaars. Het is voor het eerst dat DUB en SSH samenwerken om op deze manier een eerstejaars aan een kamer te helpen. De kamer is in oktober 2013 beschikbaar.

Win een kamer

Wat moet je daarvoor doen?
-Schrijf je in als woningzoekende bij SSH, kosten 27,50
-Like DUB op Facebook
-Geef DUB een motivering in woord, beeld of geluid en laat zien waarom jij deze kamer verdient

Wie wint? Degene met het meest overtuigende verhaal dat op de meest creatieve manier is uitgewerkt.

Stuur je bijdrage voor 1 september naar  DUBredactie@uu.nl. Vermeld je naam, telefoonnummer, e-mailadres, studie en inschrijfnummer van de SSH.

In Utrecht is het moeilijk een betaalbare kamer te vinden. Er zijn meer studenten met een kamerwens dan er woonruimte is. Studentenhuisvester SSH beheert een derde van alle kamers in de Domstad en omgeving. Wie zich bij SSH inschrijft, moet nu gemiddeld 14 maanden wachten op een ruimte. De wachttijd verschilt per complex, hoe populairder de kamers hoe langer de wachttijd. Wil je graag wonen in de Warande in Zeist dan ben je zo aan de beurt, maar wil je in één van de populaire complexen in De Uithof wonen, dan zul je geduld moeten hebben.

Wie normaliter een kamer wil van SSH, moet zich bij de stichting inschrijven. Dat kost eenmalig 27,50. Voor dat bedrag blijf je automatisch ingeschreven als kamerzoekende tot je dertigste. Krijg je een kamer, dan kun je als ingeschrevene doorstromen naar grotere kamers in hetzelfde complex of naar een ander studentenhuis verhuizen zoals naar één van de meest populaire panden in hartje centrum.

SSH zet alle beschikbare kamers op haar website, waarna studenten die bij SSH staan ingeschreven, kunnen reageren op de ruimte. De eerste 10 studenten die reageren, maken kans op de woonruimte. Degene die het langste staat ingeschreven, heeft als eerste recht op de kamer en mag als eerste gaan hospiteren bij de bewoners met wie je de voorzieningen moet delen. Wie eenmaal in een kamer van SSH woont, kan doorstromen naar andere, grotere, kamers, eventueel in een ander complex.

De kamer die DUB en SSH weggeven, is in het nieuwe complex De Sterren en wel in het onderdeel Schorpioen. Je hoeft niet te hospiteren. Het adres van de kamer is Pythagoraslaan 111, kamer 10. De kamer is 15 vierkante meter groot en kost 390,75 euro per maand. Dit bedrag is inclusief elektriciteit, verwarming, water, internet, kabel, inboedelverzekering, glasfonds, servicecontract en verschillende heffingen en belastingen van de gemeente Utrecht. Je krijgt een zogenaamd campuscontract, dat betekent dat je een jaar nadat je gestopt bent met studeren, de kamer moet verlaten.

Het is daarom verstandig om je voor een tientje meer ook in te schrijven bij Woningnet. Dit is handig omdat je dan tijdens je studie inschrijftijd opbouwt waarmee je na je studie een zelfstandige woning in Utrecht kan krijgen. In Utrecht moet je lang ingeschreven staan, voor een eigen plekje. Hoe meer inschrijftijd je hebt opgebouwd, hoe ‘mooier’ je kan wonen. Het lidmaatschap van Woningnet moet je jaarlijks wel zelf verlengen.

In de Sterren komen zo’n 659 studenten te wonen. Het complex blijft 15 jaar staan. De eerste 268 studenten hebben in augustus er hun intrek genomen. Het complex maakte tot voor kort deel uit van het Provinciehuis Utrecht en ligt in de wijk Rijnsweerd, die dicht tegen het Utrechtse centrum aanligt en vlakbij universiteitsterrein De Uithof is. Bovendien is het complex gemakkelijk bereikbaar per auto en openbaar vervoer.

SSH is een studentenhuisvester die in totaal 14.000 kamers verhuurt. Voornamelijk in Utrecht, maar ook in Amersfoort, Tilburg en Rotterdam. De stichting is een huisvester die zich houdt aan wettelijke normen zoals bijvoorbeeld de hoogte van de huur. Ook Jebber is onderdeel van SSH. Dit bedrijf houdt zich bezig met het bouwen en realiseren van zelfstandige starterswoningen in Utrecht. Door het aantal starterswoningen te vergroten, wil SSH de doorstroommogelijkheid vanuit een studentenkamer naar een zelfstandige woning vergroten.