Akwaglot met groen dak nu in de Botanische Tuinen

Akwaglot met groen dak in de Botanische Tuinen. Foto: DUB

Akwaglot is een kunstwerk dat is gemaakt ter gelegenheid van het lustrum van de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Het is ontworpen door de Belgische kunstenaar Santiago de Waele en zijn Noorse collega Vibeke Jensen. Het lag in de Catharijnesingel en was bedoeld als ontmoetingsplek tussen wetenschap en samenleving. Het zou er tot december 2021 blijven liggen.

De UU en het UMCU wilden die periode verlengen en Akwaglot een rol laten spelen bij Utrecht 900 en het jubileum van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. De gemeente keurde een verzoek tot verlenging echter af, mede omdat er vanuit Utrechters kritiek op het kunstwerk hadden en het in de singel in de weg lag voor passerende vaartuigen.

In januari is toen besloten om Akwaglot, dat eigendom is van de universiteit, een jaar eerder dan gepland te verhuizen  naar de Botanische Tuinen. Half juni is het kunstwerk  daar opnieuw opgebouwd. Nu echter met een sedum dak. Daardoor ziet het kunstwerk er natuurlijker uit, draagt het bij aan de biodiversiteit en vangt het regenwater op. De kunstenaars hebben hiermee ingestemd.

Akwaglot ligt in de Botanische Tuinen wat afgelegen, als het startpunt  van de nieuw in te richten Evolutietuin. Deze Evolutietuin vertelt het verhaal van de ontwikkeling van het plantenrijk. Behalve het groene dak, is nieuw dat het nu op de grond staat en niet drijft. Vanaf het kunstwerk kun je via de paden de evolutionaire ontwikkeling van de bloemplanten letterlijk doorlopen. Op termijn zal het kunstwerk weer vertrekken, omdat het onbewerkte hout waarmee het kunstwerk is gemaakt, niet lange tijd meegaat.

Akwaglot zal nog steeds een rol vervullen in de al geplande activiteiten voor het lustrum van UU, UMCU, de stad en het hoogheemraadschap. Ook is er ruimte voor nieuwe initiatieven.

Tags: akwaglot