Alle ‘groenen’ gaan samenwonen in één kantoor in De Uithof

Het huidige kantoor van Green Office Utrecht

Op de plek in De Uithof waar eerst de boekhandel zat, komt in oktober de ‘groene’ etalage van de UU. Hier gaat Green Office Utrecht samenwonen met Utrecht Sustainability Institute, Urban Future Studio en het programmateam Duurzaamheid.

Door het vertrek van boekhandel Studystore, drukkerij Zuidam en Nest kwam er ruimte vrij in de plint van het Bestuursgebouw. De locatie is groot genoeg om de groep UU’ers te huisvesten die zich bezig houdt met een duurzame universiteit en een duurzame omgeving. Het gezamenlijke kantoor biedt de groepen de gelegenheid om intensiever samen te werken.

Het kantoor krijgt een duurzame uitstraling met onder meer een wand van mos en meubels van hergebruikte materialen. Het krijgt zones om in stilte te werken, overlegruimtes en een sociale zone voor verschillende activiteiten.

Nu zit Green Office Utrecht in de voet van het Van Unnikgebouw. Het groene kantoor hoort bij het bestuurlijke programmateam Duurzaamheid dat nu nog kantoor houdt op de vierde verdieping in het Bestuursgebouw.

Green Office Utrecht is een community van studenten en medewerkers en wil door het organiseren van verschillende activiteiten en onderzoeken van studenten, de universiteit duurzamer maken. Zo organiseert GOU onder meer een sustainability café, lunch lectures, workshops en debatten. Tijdens zijn meest recente Living Lab Symposium sprak rector Bert van der Zwaan zich uit voor een vleesvrije universiteit.

Het Utrecht Sustainability Instituut verzamelt en bundelt kennis over innovatieve oplossingen voor een duurzame maatschappij. Het USI is ook een platform waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en kennis kunnen delen op het vlak van duurzame thema’s. Het USI huist nu in het Van Unnikgebouw.

Urban Future Studio (UFS) is een vrij nieuw interdisciplinair instituut waar de UU en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu samenwerken op het terrein van duurzaamheid. UFS heeft tot doel topwetenschappers uit binnen- en buitenland en vanuit verschillende disciplines bij elkaar te brengen om te bouwen aan een meer duurzame samenleving. Het instituut valt onder de faculteit Geowetenschappen en wordt geleid door faculteitshoogleraar Maarten Hajer.