Alle CvB-declaraties: van flesjes water tot dure hotels

Hotel Sofitel in Brussel. Marjan Oudeman verbleef daar op 15 oktober 2014 voor 323 euro per nacht.

RTL Nieuws heeft álle declaraties van bestuurders van Nederlandse universiteiten uit 2013 en 2014 gepubliceerd. De bonnetjes geven een interessant kijkje in waar de Utrechtse collegeleden geld aan uitgeven.

Een hotelovernachting van 323 euro, een flesje water van 1,50 euro en stapels taxirekeningen. De bonnetjes daarvoor zijn terug te vinden in het 377 pagina's tellende dossier van de Universiteit Utrecht dat RTL Nieuws online heeft gezet. Na de declaratiescoop van maandag besloot de redactie alle rekeningen de wereld in te slingeren.

Declareert het CvB sober? Daar kun je over soebatten. Marjan Oudeman overnachtte voor 323 euro per nacht in Brussel. Is dat zuinig? De norm voor een overnachting in Belgie voor rijksambtenaren die RTL vermeldt, ligt veel lager: 175 euro.

Voor transport worden hoge kosten gemaakt, ondanks het feit dat het driekoppige bestuur kan gebruikmaken van twee dienstauto's. Opvallend zijn de taxikosten die ex-collegelid Hans Amman, nu UvA-bestuurslid, maakte. Duizenden euro's per maand was hij kwijt aan de Utrecht Taxi Centrale. Het lijkt er op dat hij zich met de taxi naar huis (160 euro per ritje) liet rijden als er geen dienstauto beschikbaar was.

Volgens de UU voldoen alle uitgaven voor reis- en verblijfkosten aan de interne regels die voor alle medewerkers gelden. Uitgangspunt bij hotelboekingen is om te overnachten in middenklasse hotels. Maar wanneer een conferentie in een bepaald hotel plaatsvindt of wordt gereisd binnen een delegatie, wordt het hotel geboekt waar de hele delegatie overnacht of waar het congres plaatsvindt.

Voor vliegreizen geldt dat bij een lange reis wordt gekeken of de bestuurder bij aankomst door moet naar afspraken, in dat geval kan er business class worden gereisd. Vliegreizen worden geboekt door medewerkers van het CvB, en komen niet of nauwelijks voor in het declaratieoverzicht.

Over de vervoerskosten zijn bij de aanstelling van de bestuursleden afspraken gemaakt tussen bestuursleden en de Raad van Toezicht.

De bonnetjes zijn terug te vinden op de website van RTL Nieuws