Amsterdam gaat extra bouwen voor studenten

Volgens SP-wethouder Bouwen en Wonen Laurens Ivens is het tekort aan studenten- en jongerenwoningen in Amsterdam nog altijd groot. “Er moet de aankomende periode fors bijgebouwd worden. Daarbij is het belangrijk dat de woningen betaalbaar zijn.”

Hij erkent dat de ambitie hoog is, zeker omdat de omstandigheden zijn veranderd. Zo moet de gehele opgave uit nieuwbouw en transformatie van leegstaande kantoren komen. Het ‘laaghangend fruit’ is bovendien al geplukt: eenvoudig te verbouwen kantoren zijn inmiddels aangepakt.

De nieuwe woningen moeten betaalbaar zijn voor de doelgroep. De bouw van onzelfstandige eenheden, zoals in het ACTA-gebouw – waar de gemeenschappelijke tandartsenopleiding van UvA en VU vroeger gevestigd was – kan daarbij helpen.

Uit de monitor studentenhuisvesting die begin oktober verscheen, bleek dat vooral in Amsterdam de kamernood nog hoog is. Volgens Kences, de landelijke organisatie van studentenhuisvesters, zal daar weinig verandering in komen als in 2015 de basisbeurs voor nieuwe studenten wordt afgeschaft.

Ondanks de crisis in de bouw zijn er in Amsterdam de afgelopen vier jaar zo’n 7750 studenteneenheden en bijna 2000 woonplekken voor jongeren bijgekomen. Zie het overzicht van bestaande en geplande projecten op dit kaartje.