Anoniem berichtjes sturen op Jodel is een hit onder studenten

De Duitse smartphone-app Jodel is populair onder studenten. Ook in Utrecht wordt volop gejodeld.

Moppen over hbo'ers, anonieme Tinder-ervaringen, bus 12-anekdotes: alles komt voorbij op Jodel, een app die momenteel zeer populair is onder studenten. Ruim twee jaar na de hype rondom de Facebook-pagina Gespot: UB lijkt een nieuw SOG-fenomeen geboren.

Jodel is een gratis smartphone-app waarin je anoniem berichten kunt schrijven die te lezen zijn door alle andere Jodelaars in een straal van tien kilometer. Iedereen kan reageren en een bericht up- of downvoten.

Een bloemlezing van een paar berichten die de laatste dagen verschenen:

De app Jodel is in 2013 ontwikkeld in Duitsland en inmiddels zeer populair onder studenten in Duitsland, Zweden en Spanje. De app is in de Android App Store van Google al meer dan een half miljoen keer gedownload. Overigens lijkt de app een exactie kopie van de app Yik Yak, die al langer bestaat en populair is onder Amerikaanse scholieren.

Hoe populair de app in Utrecht is, is lastig te zeggen. Een vraag van DUB op Jodel (hoeveel procent Utrechtse studenten gebruikt Jodel?) krijgt wisselende antwoorden. Eén Jodelaar denkt 20 procent, een andere houdt het op slechts een paar procent.

Jodel blijkt inmiddels ook te worden misbruikt voor iets minder vrolijke berichten. In de Zweedse stad Lund werd vorige maand de universiteit een dag gesloten nadat iemand een anonieme bedreiging had gepost op Jodel.

Tags: smartphone | soggen