Apenonderzoeker Frans de Waal universiteitshoogleraar

Bioloog en apenexpert Frans de Waal wordt de tiende universiteitshoogleraar van de Universiteit Utrecht. De Waal ontving dit voorjaar al een eredoctoraat van de UU.

De Waal werd in 2007 door Time Magazine uitgeroepen tot een van de 100 meest invloedrijke personen van dat moment. De bioloog, die in Nijmegen en Utrecht studeerde en aan de UU promoveerde bij professor Jan van Hooff, had dat vooral te danken aan enkele succesvolle boeken over het gedrag van mensapen en de verwantschap tussen deze dieren en mensen. Zijn meest recente boek heet ´De Bonobo en de tien geboden´.

De Waal legde de basis voor zijn kennis van de primatologie en ethologie tijdens zijn onderzoek naar een chimpanseekolonie in Burgers Dierenpark in Arnhem tussen 1975 en 1981. Daarna vertrok hij naar Amerika. In de VS is hij nu hoogleraar aan de Emory universiteit in Atlanta en directeur van het Living Links Center van het Yerkes National Primate Research Center.

Dit voorjaar ontving De Waal niet alleen een eredoctoraat  van de UU. Hij mocht ook de dieslezing in de Domkerk verzorgen. Daarin liet hij op onderhoudende wijze, ondermeer aan de hand van filmbeelden, zien dat apen emoties vertonen die je misschien eerder als menselijk zou bestempelen.

De UU benoemt sinds 2001 vooraanstaande wetenschappers tot universiteitshoogleraar. Zij kunnen in vrijheid aan hun onderzoek werken en worden gevraagd zich te mengen in het maatschappelijke en academische debat. De universiteit telt met de benoeming van De Waal per 1 september tien universiteitshoogleraren