Avans Hogeschool had student niet mogen weigeren

Avans Hogeschool heeft een student de deur gewezen die een onvoldoende had behaald voor haar afstudeertraject. Maar volgens de rechter was dat geen geldige reden.

De rechters van de College van Beroep voor het Hoger Onderwijs (CBHO) maakten er weinig woorden aan vuil: de academie voor sociale studies in Breda had de student gewoon opnieuw moeten inschrijven.

Volgens de academie was met de student afgesproken dat zij haar studie zou staken als ze geen voldoende zou halen voor haar afstudeertraject. De student ontkent die afspraak en vindt dat ze geen eerlijke kans heeft gekregen om het afstudeertraject met een voldoende af te ronden.

Maar hoe dat ook zij, de academie had de student om deze reden sowieso niet kunnen weigeren, oordeelt de rechtbank. De student mag zich weer inschrijven en de hogeschool draait op voor de proces- en griffiekosten.