Vertrekkend algemeen directeur Leon van de Zande

‘Bedenk een andere naam voor ondersteunend personeel’

Leon van de Zande
Leon van de Zande wordt toegesproken door collegevoorzitter Anton Pijpers

Het Bestuursgebouw stroomde maandagmiddag vol. Niet alleen met decanen, directeuren en oud-collegeleden die afscheid kwamen nemen, maar ook met collega’s van zijn tijd bij Nederlands en van de directie Onderwijs & Onderzoek waar hij jarenlang directeur van was geweest.

Dit voorjaar liet de algemeen directeur weten de universiteit te gaan verlaten. Hij vertrok naar de Universiteit van Amsterdam voor een baan als Adviseur Governance & Strategy. “Wij vinden het jammer dat je die keuze gemaakt hebt”, liet collegevoorzitter Anton Pijpers in zijn toespraak weten. Van de Zande heeft bijgedragen aan twee strategische plannen van de universiteit, gaf leiding aan de Universitaire Bestuursdienst en aan de facultaire directeuren. Hij was de eerste adviseur van het College van Bestuur.

Bij het afscheid werd Van de Zande geroemd om zijn aandacht voor mensen. “Als hij met je sprak, dan was hij er ook echt”, memoreerde Pijpers. Directeuren vonden bij Van de Zande altijd een luisterend oor om hun problemen te bespreken, zei Martine Verbeek, directeur van de faculteit Rebo. Zij noemde het ook een gave dat het hem lukte zoveel ego’s met uitgesproken meningen op één lijn te krijgen. “Hij kon kritisch zijn op de inbreng van de universiteitsraad, maar was daarbij altijd constructief”, meende U-Raadvoorzitter Harmen Binnema. Een aantijging die hij in de raad had gehoord dat Van de Zande het belang van het College van Bestuur boven dat van de universiteit zou stellen, klopte volgens hem dan ook niet.

Van de Zande gaf zelf aan dat het na 25 jaar tijd werd om elders te gaan kijken. De laatste maanden van zijn dienstverband werden gevuld met heftige discussies over het voortbestaan de Universitaire Bestuursdienst. De functie van algemeen directeur zou worden opgeheven en in plaats daarvan moest er een Secretaris van de Universiteit komen. Anton Pijpers had verschillende keren in het openbaar gemeld dat hij Van de Zande graag in die functie had gezien. Dit herhaalde hij bij zijn afscheid opnieuw.

Van de Zande hield in zijn toespraak een warm pleidooi voor het ondersteunend personeel, dat volgens hem vaak wordt weggezet als ‘overhead’ , als een groep waar er op voorhand teveel van zijn omdat ze geen kerntaken verrichten. Dat vindt hij onterecht. “Zeker in coronatijd bleek maar weer hoe essentieel de medewerkers van het ondersteunend personeel zijn. De IT-afdeling zorgde dat iedereen snel thuis konden werken. De roosteraars wisten ook in lastige tijden flexibel de onderwijsroosters te maken en de beveiligers hielden overal een oogje in het zeil en de communicatieafdeling hield iedereen op de hoogte.”

Van de Zande deed een oproep om de naam ondersteunend personeel te veranderen. “Die naam doet geen recht aan de belangrijke functie die deze groep binnen de universiteit vervult.”