Belgische student overleden bij ontgroening

Foto hogeschool IESN namur. Foto: IESN

Zo’n driehonderd jongeren waren bij de ontgroening. De studenten moesten diervoer eten en in een bad met bloed liggen, vertelt de openbaar aanklager aan het Vlaamse dagblad Het Nieuwsblad. Tijdens de ontgroening werd er naar zeggen van de openbaar aanklager geen alcohol gedronken, maar na de doop "vloeide die wel rijkelijk".

Student Antonin D. uit Namen ging slapen en werd door medestudenten ’s morgens bewusteloos gevonden. De doodsoorzaak wordt nog onderzocht.

Reuzegom
Het voorval zal in België ongetwijfeld herinneringen oproepen aan student Sanda Dia, die in 2018 overleed na de ontgroening van het elitaire Leuvense studentendispuut Reuzegom. Het proces tegen de daders loopt nog.

Dia moest onder meer alcohol en visolie drinken en urenlang in ijskoud water staan. De daders probeerden alle sporen te wissen en leken er aanvankelijk makkelijk vanaf te komen. De zaak trekt veel aandacht, omdat er volgens sommigen onder meer sprake zou zijn van klassenjustitie.

Dinsdag wordt een autopsie op het lichaam van Antonin D. uitgevoerd. De openbaar aanklager doet tot die tijd geen uitspraken over de mogelijke doodsoorzaak.