Bernard Wientjes voor een dag per week naar Utrecht

De Universiteit Utrecht heeft samen met de Utrecht University School of Economics van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie een jaarlijkse wisselleerstoel in het leven geroepen. Het idee is om topmensen uit de praktijk voor een jaar lang aan de universiteit te binden. Vanuit hun praktijkervaring gaan ze lezingen geven en onderwijs verzorgen op het gebied van ondernemerschap en leiding geven.

Met de aanstelling van Bernard Wientjes voor één dag per week heeft de universiteit direct een topper te pakken. Jarenlang schoof Wientjes als voorzitter van de werkgeversorganisatie VNO-NCW aan bij elk mogelijk van overleg tussen kabinet, vakbonden en werkgevers. Door de Volkskrant is hij meerdere jaren op rij uitgeroepen tot meest invloedrijke man van Nederland.

Wientjes zegt dat hij het belangrijk vindt dat universiteiten aandacht besteden aan ondernemerschap. “Creatief en innovatief ondernemerschap is onmisbaar voor een gezonde economie en voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.”

Bernard Wientjes (1943) was naast zijn voorzitterschap van VNO-NCW ook jarenlang lid van de Sociaal Economische Raad. Hij studeerde Nederlands Privaatrecht in Amsterdam