Beste studentbestuurder van het jaar is 'een echte held'

De winnaars van de VIDIUS-awards: Jesse van der Plas (links) en Joost Teunissen (rechts).

Joost Teunissen en Jesse van der Plas zijn uitgeroepen tot beste bestuurder en beste medezeggenschapper van het jaar. Dat gebeurde tijdens de Nacht van de Professoren in EKKO.

De awards worden elk jaar uitgereikt door de Utrechtse studentenunie VIDIUS, die hiermee actieve studenten in het zonnetje wil zetten. Joost Teunissen won de VIDIUS-award voor beste bestuurder. Hij is penningmeester van sv VOCUS, de studievereniging voor Onderwijskunde en ALPO. Student Onderwijskunde Theunissen won met ruime meerderheid van de vier andere finalisten (zie hun namen onderaan dit artikel). Hij wordt geroemd om zijn betrokkenheid en is “een echte held”, schrijft VIDIUS in een persbericht.

Jesse van der Plas werd verkozen tot beste medezeggenschapper van het jaar. Hij is dit jaar assessor van de faculteit Sociale Wetenschappen. Van der Plas behartigt als studentassessor de belangen van studenten binnen het faculteitsbestuur. De derdejaars student Psychologie vindt daarin “de juiste balans tussen professionaliteit en humor”.

Studenten konden van tevoren stemmen op de website van VIDIUS. Ruim 1500 studenten brachten hun stem online uit. Woensdagavond volgde de uitreiking in poppodium EKKO tijdens de Nacht van de Professoren. De prijzen werden overhandigd door hoogleraar Paul Boselie, één van de docenten die plaatjes draaide tijdens de Nacht van de Professoren.

In de categorie ‘beste bestuurder’ waren verder genomineerd: Bregje Koomen (orkestcoördinator USKO), Celeste Hoeben (voorzitter studentenvereniging Paramedus), Maarten Penard (bestuurslid Utrechtse Technische Vereniging) en Sil Boedi Scholte (voorzitter USCA).

Voor de categorie ‘beste medezeggenschapper’ waren deze studenten finalist: Gijsbert Brinkman (Hogeschoolraad en faculteitsraad Gezondheidszorg van de HU), Nathalie Fledderus (opleidingscommissie-ambassadeur voor de faculteit Natuur en Techniek van de HU), Joël Wieme en Mariëtte Mol (beiden studentlid Universiteitsraad).