Bestuur Sociale Wetenschappen straft studievereniging voor overtreden ‘coronaregel’

Het Langeveldgebouw van Sociale Wetenschappen, foto DUB

Tijdens de Wissel Algemene Ledenvergadering werd het nieuwe bestuur van de studievereniging geïnstalleerd. Dit gebeurde in het Academiegebouw. De leden hebben tijdens deze bijeenkomst de anderhalve meter afstand tot elkaar niet in acht genomen. Het bestuur van de faculteit Sociale Wetenschappen kwam dit ter ore. “Daarbij ging het niet om een enkele onoplettendheid.” De vereniging mag twee maanden lang geen fysieke activiteiten organiseren. Een uitzondering maakt het  bestuur voor introductieactiviteiten voor eerstejaars. De online activiteiten kunnen gewoon doorgaan.

Decaan Marcel van Aken legt uit dat een bestuur van een studievereniging een voorbeeldfunctie heeft. “Daar hebben we de besturen van onze studieverenigingen tot twee keer toe op gewezen. Ze hebben een verantwoordelijkheid voor andere studenten. We hebben ze expliciet gevraagd om door hun eigen voorbeeldgedrag te helpen met het handhaven van de 1,5 meter regels in de gebouwen van de UU.” Met de strafmaatregel hoopt het faculteitsbestuur dat de verenigingen en studenten van Sociale Wetenschappen zich aan de corona-regels blijven houden “en dat de besturen zich nadrukkelijk rekenschap blijven geven van hun voorbeeldfunctie en medeverantwoordelijkheid hierin”.

De studievereniging laat weten “ontzettend veel spijt” te hebben en de schorsing “helemaal terecht te vinden”. “Als bestuur zagen wij zelf onze fout in, en hebben dan ook kort na de Wissel Algemene Ledenvergadering regels opgesteld binnen de vereniging voor zowel het bestuur als de leden die ervoor zullen zorgen dat de anderhalve metermaatregel wel in acht wordt genomen in de toekomst. Wij hopen de vereniging over twee maanden weer voort te zetten met waar ze voor bedoeld is: ter verdieping en verbreding van onze opleiding, en ter bevordering van de community vorming onder diens studenten.”

De decaan vindt dat de vereniging “heel goed en professioneel” op de schorsing heeft gereageerd. “Dat waarderen we. Zij realiseren zich dat ze de fout zijn ingegaan en hebben er veel spijt van. We willen dit graag klein houden om de betrokken studenten niet te beschadigen. Vandaar dat ik ook niet inga op de naam van de vereniging.”