Bestuur UvA: ontruiming Bungehuis was de enige oplossing

Van links naar rechts: rector Dymph van den Boom, collegevoorzitter Louise Gunning en Frank van Vree, decaan van de faculteit Geesteswetenschappen.

De Universiteit van Amsterdam zegt er veel aan te hebben gedaan om de Bungehuisbezetters tegemoet te komen. Maar toen overleg gisteren opnieuw op niets uitliep, zou ontruiming de enige oplossing zijn.

Het college van bestuur heeft de afgelopen dagen "uitvoerig" onderhandeld met de actievoerders die het Bungehuis elf dagen lang bezet hielden. Uiteindelijk lag er gisteren een conceptakkoord, zei collegevoorzitter Louise Gunning zojuist tijdens een persconferentie. Dat akkoord zou zijn afgewezen door een deel van de bezetters in het Bungehuis. "Daardoor was er geen andere optie meer dan ontruiming."

De kritiek van de studenten op de universiteit is volgens het bestuur zeker niet onzinnig, benadrukte Gunning. Het bestuur wilde daarom graag praten, maar niet terwijl het Bungehuis bezet bleef. "Hier werken en studeren mensen. Daarom moet het Bungehuis voor hen toegankelijk blijven."

Vanwege de patstelling besloot het bestuur uiteindelijk naar de rechter te stappen. De gevraagde dwangsom van 100.000 euro voor elke dag dat de bezetting zou voortduren, was volgens haar standaard, maar wekte een verkeerde indruk. “Dat had echt anders gemoeten”, erkende ze. De dwangsom wekte veel irritatie bij UvA-medewerkers. De rechtbank verlaagde de dwangsom naar 1000 euro per dag.

De politie besloot vanmorgen tot ontruiming van het gebouw. Daarbij werden 46 mensen gearresteerd, een student raakte gewond aan zijn voet omdat er een paard op ging staan.

Volgens Gunning was de afwas niet gedaan, maar leek het er verder op dat de bezetters het Bungehuis netjes hebben achtergelaten.

De persconferentie vond plaats aan het Spui in een gebouw pal naast het Maagdenhuis, met grote ramen. Wellicht niet de handigste locatie: tientallen studenten stonden er voor te protesteren. Door het geluid van trommels en geklop tegen het raam waren de aanwezige bestuurders af en toe niet te horen.

Na afloop van de persconferentie van de UvA hield het groepje actievoerders nog een eigen persconferentie voor de trappen van het bestuursgebouw. Daar benadrukten ze dat de onvrede onder studenten en docenten nog steeds leeft, en dat ze zich niet door het bestuur laten intimideren.