Beter slapen na UB-bezoek

Nieuwe app filtert 's avonds het blauwe licht uit de pc-schermen in de bibliotheken

Lig jij na een avond doorstuderen te woelen in je bed en kun je de slaap niet vatten? Misschien is het heldere licht van je pc of laptop wel de reden. De computers in de UB worden daarom op verzoek van U-raadsfractie PvdUS aangepast.

“Onderzoek heeft aangetoond dat het blauwe licht van smartphones, tablets en pc’s ervoor zorgt dat je ’s avonds laat een wakker gevoel houdt en je biologische klok ontregeld raakt”, zegt psychologiestudent John Akerman Özgüç. “De aanmaak van het hormoon melatonine wordt verstoord, waardoor het bioritme verschuift. Veel studenten gaan daarom te laat slapen en liggen lang wakker. Die slechte nachtrust heeft weer allerlei andere nadelige psychische en fysieke gevolgen.”

Om die reden stapte John vorig jaar naar de U-raadsfractie van de Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS) met een voorstel om universitaire pc’s te voorzien van een app die in de avonduren het scherm aanpast door het blauwe licht weg te filteren. De raadsleden van die partij legden het plan voor aan de universitaire IT-afdeling.

Na consultatie van arbo-deskundigen besloten de IT’ers om met ingang van het nieuwe studiejaar pc’s op de twee UB-locaties te voorzien van de app f.lux. Volgens Peter Scheeren van ITS worden de computers in de bibliotheken het meest in de avonduren gebruikt door studenten. In tentamentijd is de UB tot 1.00 ’s nachts geopend.

Scheeren stelt dat de positieve effecten van de nieuwe software wetenschappelijk niet onomstotelijk vaststaan. “Maar er zijn geen redenen om de gratis app onbenut te laten. Ons idee bij deze aanpassing is meer: baat het niet, schaadt het niet.”

John Akerman zal de invoering van f.lux als lid van de universitaire medezeggenschap kunnen volgen. Hij werd door de PvdUS gestrikt voor het lidmaatschap van de U-raad van volgend jaar. “Ik denk dat alle studenten en medewerkers, maar ook de universiteit zelf, gebaat zijn bij deze nieuwe app.”

Zijn eigen ervaringen zijn dan ook positief. Om 3 uur ’s nachts beantwoordt hij een sms van de DUB-redacteur: “Ik had f.lux per ongeluk niet aanstaan en ben nu nog steeds ongewenst wakker. Om even een voorbeeld te geven ….”