Betere service voor internationals in Stadskantoor

Nieuw infocentrum voor internationals komt op één van de verdiepingen in het Stadskantoor. Foto Flickr / Victor van Werkhooven, fotoserie: Utrecht bij nacht

Buitenlandse studenten en buitenlandse werknemers van Utrechtse organisaties en bedrijven kunnen op dit moment al aankloppen bij het Expat Center in het Stadskantoor bij het Centraal Station. Daar kunnen ze formaliteiten afhandelen rondom visa, verblijfsvergunningen en de inschrijving bij de gemeente. Ook is er informatie te verkrijgen over huisvesting, zorgvoorzieningen en andere praktische zaken.

De service van het Expat Center is echter beperkt. Zo is het kantoor maar twee dagen per week geopend. Bovendien zijn de verschillende servicebalies verspreid over meerdere verdiepingen. Geen optimale dienstverlening dus voor de internationale studenten en werknemers in de regio Utrecht. Zeker niet gezien de verwachting van de Economic Board Utrecht dat de omvang van deze groep tot 2030 jaarlijks met 7 procent zal toenemen.

Het Utrechtse stadsbestuur ging daarom samen met de stad Amersfoort, de provincie Utrecht en de Universiteit Utrecht op zoek naar verbetermogelijkheden. Woensdag besloten zij tot de inrichting van een International Welcome Center Utrecht Region.

De bedoeling is dat dit centrum begin 2019 met ruimere openingstijden van start gaat. Een gemeentewoordvoerder spreekt van “minimaal een verdubbeling”. Ook zullen de verschillende balies meer geconcentreerd worden op één plek. De precieze locatie in het Stadskantoor is nog niet bekend.

De totale kosten van het nieuwe centrum zijn vier ton per jaar. De gemeente Utrecht draagt net als dit jaar 150.000 euro bij. De provincie betaalt 200.000 euro, de gemeente Amersfoort en de Universiteit Utrecht allebei 25.000 euro.

De Utrechtse wethouder Klaas Verschuure (Economische Zaken) is verheugd met de doorontwikkeling van het Expat Center in het Utrechtse Stadskantoor, zegt hij in een persbericht. “Dit is het resultaat van een mooie samenwerking in de regio. Ik vind het belangrijk dat we hierin samen optreden, omdat we ook in de toekomst steeds meer internationale bezoekers, bedrijven en inwoners krijgen.”