Bewoners Cambridgelaan zijn afvaldumpers zat

Afvaloverlast bij de Cambridgeflat, foto's woonbestuur

De bewoners van het studentencomplex aan de Cambridgelaan in De Uithof hebben meer dan genoeg van de illegale dump van grofvuil of oud papier bij hun afvalscheidingsstation. Ze hebben maatregelen genomen.

Het woonbestuur van de Cambridgeflat is al tijden zoet met het vinden van een oplossing voor de bende bij hun afvalscheidingsstation. Regelmatig zien ze ineens pakken karton en papier of grofvuil naast de containers staan. Het is een hardnekkig probleem dat niet zo gemakkelijk blijkt op te lossen.

Jorrit van Wees van het woonbestuur legt uit waarom de Cambridgeflat last heeft van het (te) vele afval en andere complexen in De Uithof niet. De andere flats hebben een inpandige verzamelplaats voor grofvuil, de Cambridgeflat niet. In plaats daarvan stond er tot april 2016 permanent een grofvuilcontainer op het afvalscheidingsstation.

Grofvuilcontainer
Omdat buitenstaanders hun grofvuil in de container dumpten, viel het waarschijnljk niet op dat er afval van niet-bewoners tussen het grofvuil van de Cambridgeflat zat. “Toch is er tegen een bedrijfje dat een paar jaar geleden structureel afval bij ons dumpte, proces-verbaal opgemaakt”, zegt Jorrit. Nu de container er nog maar één keer in de week staat, wordt het grofvuil gewoon op het terrein achtergelaten.

Volgens de SSH kan de container niet meer permanent op het terrein staan, omdat daar tegenwoordig een vergunning voor nodig is. Jorrit: “Met verschillende diensten van de gemeente en de politie zijn toen meerdere overleggen geweest om hier een oplossing voor te vinden. De container mocht er in ieder geval niet meer permanent staan. Nu staat de container er elke donderdag op gezette tijden zodat bewoners toch makkelijk hun grofvuil kunnen weggooien.”

De SSH zegt dat er de laatste maanden geen illegale dump door bedrijven meer heeft plaatsgevonden, maar volgens de bewoners van de Cambridgeflat blijft het dumpen van papier en grofvuil een terugkerend probleem.

Ook bewoners schuldig aan troep
In november stond er nog een berg oud-papier naast de containers. Bij controle van een bewoner bleken de papiercontainers zelf leeg te zijn. “Studenten denken dan al snel dat de containers vol zijn en zetten hun eigen papier dan ook naast de containers”, zegt Jorrit. En dat de grofvuilcontainer er alleen op donderdag staat, blijkt in de studentenwereld ook niet handig. Veel verhuizingen vinden plaats in het weekend, zegt Jorrit, waardoor er veel grofvuil op zaterdag en zondag achterblijft. Dus ook de studenten zijn schuldig aan de rommel.

Het woonbestuur heeft intussen geregeld dat de oud-papierbakken vaker worden geleegd. Ook wil het bestuur kijken of er mogelijk een weekendregeling kan komen, zodat bewoners samen hun grofvuil aan de weg kunnen zetten. De vraag is of dat überhaupt mogelijk is: “Voor elk probleem dat we hebben zitten we met de SSH en de gemeente aan tafel die steeds naar elkaar wijzen.”

Alertheid gewenst
Voorlopig roept het woonbestuur alle bewoners op de ogen open te houden. In overleg met de wijkagent is afgesproken dat wanneer bewoners iemand afval zien dumpen, ze er melding van moeten maken bij de politie en de SSH. De beheerder van het pand kan vervolgens binnen 48 uur camerabeelden opvragen om te kijken of de daders op beeld staan. Bij een heterdaad mag er gebeld worden naar 112, zegt Jorrit. Voor het melden van een milieudelict moeten bewoners via het algemene politienummer 0900-8844 contact zoeken.