Bewoners Tuindorp tegen komst SSH-spaceboxen

Een groep bewoners van de Van Lieflandlaan is fel tegen de komst van 234 spaceboxen naar Tuindorp. De bewoners vrezen overlast van studenten.

Het steekt de bewoners dat er zonder inspraak van de buurt is besloten om de spaceboxen van De Uithof naar de Van Lieflandlaan te verhuizen. Omwonenden kregen via een wijkbericht te horen dat de studentenwoningen na de zomer op een leegstaand sportveld in hun wijk komen te staan.

De wijkbewoners maken zich vooral zorgen over de verloedering van de wijk als gevolg van de komst van studenten. “Er bevindt zich hier al een enorm studentencomplex met 1200 studenten die voor de nodige overlast zorgen en nu worden we ook nog van de andere kant ingesloten door studentenwoningen. Op die manier wordt onze buurt onleefbaar”, zegt een bewoner tegen nieuwssite DeStadUtrecht.nl. In diverse media, op Twitter en in een brief aan wethouder Isabelle laten de bewoners hun grieven horen.

De vermeende overlast van studenten wordt overdreven, meldt de Utrechtse studentenunie Vidius in een reactie. "Men vergeet dat studenten ook maar mensen zijn. De student komt naar Utrecht om daar te studeren, bij overlast veroorzaken is niemand gebaat", zegt Vidius-voorzitter Leonie van der Velden. De studentenunie roept zowel studenten als buurtbewoners op om met elkaar in gesprek te gaan om de overlast te beperken waar mogelijk.

Op donderdag 10 januari vergadert de gemeenteraad over de verplaatsing van de spaceboxen. De verontruste bewoners hopen dat de gemeenteraad een streep zet door de plannen.

De gemeente wil vaart maken met de verhuizing van de 234 spaceboxen, omdat na de zomer op de huidige locatie begonnen wordt met de bouw van een nieuw studentencomplex van de SSH. De studentenhuisvester dreigde eerder de spaceboxen te verkopen als er geen nieuwe locatie gevonden kan worden.