Bewoners Tuindorp-West kamer uit voor asbestsanering

Een van de flats van het complex Tuindorp-West (foto van de Facebookpagina van het woonbestuur)

Bewoners van het studentencomplex aan de Van Lieflandlaan en de Willem Schuylenburglaan moeten binnenkort een paar nachten elders doorbrengen. De SSH gaat het asbest in de 1232 kamers verwijderen.

De tijdelijke verhuizing van de bewoners is noodzakelijk, omdat in de kamers het type asbest aanwezig is dat gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid van de bewoners. Het is nog onbekend wanneer de SSH met de sanering begint. In elk geval krijgen bewoners alternatieve huisvesting aangeboden, mogelijk in een hotel. Ook ontvangen ze een onkostenvergoeding.

Dat er in de platen achter de radiatoren en boven de raamkozijnen van de kamers asbest zit, weet de SSH al sinds een inventarisatie van 2001. Nieuwe huurders worden hier altijd over geïnformeerd en krijgen de raad niet te boren in de panelen.

Nadat schilders onlangs onverwacht asbest aantroffen in de kit van de kozijnen, besloot de SSH tot een nieuwe controleronde in het complex dat in 1969 werd gebouwd. Die wees uit dat het in de kamers om een ander, gevaarlijker, asbest gaat dan eerder gedacht. Dit niet-hechtgebonden asbest kan vezels loslaten bij beschadiging.

Woordvoerder Annemiek van Vondel zegt dat de huidige en de voormalige bewoners zich geen grote zorgen hoeven te maken. “De kans dat de gezondheid van huurders in het geding is geweest, is nihil.”

In een brief aan de bewoners, die inmiddels ook op de website van de SSH staat, legt de studentenhuisvester uit dat tot nu toe 1030 van de 1232 kamers zijn geïnventariseerd. In 44 kamers waren de platen beschadigd. Een nader onderzoek wees uit dat er in zes daarvan losse vezels aanwezig waren. Na luchtmetingen kon worden vastgesteld dat er geen risico’s waren. Desondanks worden deze zes kamers alvast gesaneerd.

Op de website vermeldt de SSH een telefoonnummer en een mailadres waar bewoners met vragen terecht kunnen. Het woonbestuur van het complex was vrijdagochtend niet te bereiken. Op Facebook kondigt dat bestuur overigens nu al een feest aan om het einde van de werkzaamheden te vieren in december. De naam van het evenement? Asbestival.