Bezetters moeten Bungehuis verlaten

De studenten die een gebouw van de Universiteit van Amsterdam bezetten, moeten het pand donderdagavond om 22.00 uur hebben verlaten. Dat heeft de rechter in kort geding besloten.

De bezetting van het Bungehuis in de binnenstad van Amsterdam is niet proportioneel en is te hinderlijk voor het onderwijs en onderzoek aan de universiteit, oordeelt de rechter. De actievoerders wilden het pand niet verlaten zonder concrete toezeggingen van het bestuur over meer democratie en transparantie.

De UvA wil het pand zo snel mogelijk leeg hebben, zodat iedereen maandagochtend weer aan de slag kan. Het bestuur eiste een dwangsom van 100.000 euro per persoon per dag, maar dat wordt voor alle bezetters samen duizend euro per dag met een maximum van 25.000 euro, oordeelt de rechter. De actievoerders moeten de kosten van het proces betalen.

Of de actievoerders het pand nu daadwerkelijk gaan verlaten is nog niet duidelijk. In een persconferentie donderdagavond zeiden zij dat iedereen vrij is om het Bungehuis te verlaten, maar dat een aantal bezetters de actie wil voortzetten.

Sinds vrijdagochtend 13 februari houdt een groep van tientallen studenten het Bungehuis van de UvA bezet. De actievoerders eisten onder andere meer inspraak in belangrijke beslissingen en een gekozen college van bestuur.