Bezetters verlaten maandag het Maagdenhuis

De actievoerders van De Nieuwe Universiteit verlaten het Maagdenhuis aanstaande maandag. Dit weekend vindt er eerst nog een afsluitend Festival der Wetenschappen plaats.

De actievoerders schrijven in een verklaring dat er de afgelopen weken veel bereikt is. Met het oprichten van twee onderzoekscommissies komt er volgens hen eindelijk zicht op financiële transparantie en democratisering en decentralisering van de Universiteit van Amsterdam. Ook buiten de UvA is het rendementsdenken ter discussie komen te staan.

De actievoerders zetten hun strijd voort. Er is volgens hen weinig veranderd aan de regenteske houding van het UvA-bestuur. Dat zou de onderhandelingen deze week gesaboteerd hebben door wederom te dreigen met juridische stappen.

“Door deze intimidatie, die een pril herstel van vertrouwen in de kiem smoorde, zag DNU zich genoodzaakt de onderhandelingen af te breken en haar oproep aan het bestuur om af te treden te herhalen. In reactie hierop eist het bestuur nu onmiddellijke ontruiming en dreigt met het hoofdelijk dagvaarden van leden van de onderhandelingsdelegatie.” Maar dat is volgens De Nieuwe Universiteit niet de reden om maandag te vertrekken. Dat besluit zou ze al eerder zijn genomen.

De Universiteit van Amsterdam ontkent de beschuldigingen en stelt dat het onderhandelaarsakkoord dat dinsdag bereikt leek door slechts een deel van de actievoerders is verworpen. Het overlegt verder met de partijen “die constructief willen werken aan modernisering van de universiteit”.