Bibliotheek blijft open en vergaderloos begin nieuwe jaar

Dit voorjaar moest de twee vestigingen van de UB dicht tijdens de lockdown, nu blijven ze open. Foto DUB

Alle publiek toegankelijke locaties waaronder - naast musea en bioscopen - ook bibliotheken moeten vanaf woensdagavond 10 uur sluiten, zo kondigde premier Rutte dinsdagavond aan in zijn persconferentie. Deze gebouwen blijven de komende twee weken dicht.

Online groepslessen
Utrechtse studenten vroegen zich daarna af of ze nog wel konden studeren in de UB-vestigingen in De Uithof en aan de Drift. In een mail aan alle studenten en medewerkers meldt het UU-bestuur woensdagavond dat dat mogelijk blijft.

Universiteitsbibliotheken worden niet beschouwd als publiek toegankelijke locaties en zijn bovendien van groot belang voor onderwijs en onderzoek. Ze blijven daarom open en studieplekken blijven beschikbaar.

Studenten moeten er wel rekening mee houden dat groepslessen van cultureel centrum Parnassos online gegeven worden. De mail zegt niets over het sportaanbod van sportcentrum Olympos. Dat meldt zelf op de website dat alle groepslessen voor de komende twee weken zijn geannuleerd.

Geen vergaderingen
Tenslotte vraagt het UU-bestuur medewerkers om in de eerste werkweek van het nieuwe jaar geen vergaderingen te plannen en zo min mogelijk te mailen. Dit om de rustige kerstperiode nog iets te verlengen. Gezien de hoge werkdruk door de coronacrisis hebben veel medewerkers daar behoefte aan. Als het initiatief bevalt, kan het mogelijk een universiteitsbrede afspraak voor de komende jaren worden, oppert het universiteitsbestuur.

Volgende week wil de UU studenten en medewerkers een perspectief schetsen voor de komende maanden. Dan moet ook meer duidelijkheid worden geboden over de manier waarop het onderwijs in blok 3 en 4 gaat plaatsvinden.