Bibliotheek opent ’s nachts kluisjes

’s Nachts je studieboeken of je lunch voor morgen bewaren in een kluisje van de universiteitsbibliotheek is verleden tijd. De nieuwe lockers van de bieb worden na sluitingstijd geopend.

“De kluisjes zijn bedoeld voor de tijd dat je in de bibliotheek aanwezig bent, niet om ’s nachts je spullen te bewaren. En al helemaal niet om permanent in gebruik te hebben”, stelt Stephanie Helfferich van de Universiteitsbibliotheek.

Volgens Helfferich begon het de spuigaten uit te lopen met studenten die zich een locker een nacht of langer hadden toegeëigend. “En daardoor waren er gewoon minder kluisjes beschikbaar voor studenten die ’s ochtends een bewaarplek zochten voor hun spullen.”

Bij een steekproef eind vorig jaar bleek volgens Helfferich dat “een substantieel deel” van de kluisjes ’s nachts in gebruik was. Sommige bleken al geruime tijd niet te zijn geleegd. Een beschimmelde pot pindakaas met een houdbaarheidsdatum van twee jaar geleden was volgens Helfferich een van de minder frisse items die werd aangetroffen.

Sinds deze week heeft de bibliotheek nieuwe kluisjes die na sluitingstijd om 1 uur ’s nachts openklikken. Een portier neemt de volgende ochtend de spullen die nog in de kastjes liggen in beslag. Studenten die vanwege het nieuwe beleid eigendommen missen, kunnen die bij de receptie ophalen.