Bierbrouwer voor het eerst hoofdsponsor UIT

Voor het eerst in de geschiedenis is een biermerk hoofdsponsor van de Utrechtse Introductietijd UIT. Maar bierbrouwer Grolsch mag niet al te opvallend aanwezig zijn deze week.

De Universiteit Utrecht waakt over haar imago, want hoewel de UIT al langer samenwerkte met biersponsors, is dit de eerste keer dat een bierbrouwer hoofdsponsor mag zijn. Volgens Wietske de Lange, woordvoerder van het College van Bestuur, is de universiteit daar altijd heel voorzichtig mee geweest om niet het verkeerde beeld over te brengen: “Eerder heeft de universiteit aangegeven niet de voorkeur te hebben voor een bierbrouwer als hoofdsponsor omdat de UIT niet om drinken gaat, maar om kennismaken met de stad en met elkaar. Met Grolsch zijn de universiteit en de hogeschool akkoord gegaan, omdat we goed hebben kunnen afspreken op welke uitingen de brouwer wel of niet zichtbaar mag zijn.”

Alcoholbeleid
Sanne Kloosterboer, voorzitter van de Introductie Commissie Utrecht (ICU) die de UIT organiseert, licht toe: “In ons alcoholbeleid, dat we samen met Centrum Maliebaan hebben opgesteld, staat vastgelegd dat alcohol niet heel prominent in beeld mag zijn. Daarom hebben we bijvoorbeeld gekozen om geen advertenties van Grolsch te plaatsen in de uitnodiging en het UIT-magazine die studenten krijgen toegestuurd. We willen met dit soort maatregelen voorkomen dat de UIT de uitstraling van een bierfeest krijgt; want dat is het absoluut niet.”

Het alcoholbeleid van de UIT schrijft onder meer voor dat de prijs van een biertje of een glas wijn nooit lager mag zijn dan de prijs van frisdrank en dat er voor 14 uur geen alcohol geschonken mag worden. Onderdeel van de afspraken met Grolsch is dat de brouwer tijdens de feesten van de UIT geen reclame mag maken. Daarnaast gaat de ICU voor het eerst alcoholvrij bier promoten onder de deelnemers.

Minder subsidie
De UIT ontvangt dit jaar opnieuw minder subsidie van de universiteit, maar dat is volgens Kloosterboer niet de reden om een bierbrouwer als hoofdsponsor te kiezen: “Er zijn eerdere jaren ook al pogingen gedaan om dit te bereiken. Dat het nooit eerder is gelukt, kan allerlei oorzaken hebben. Het is en blijft lastig om sponsors te vinden. Ik ben dan ook heel trots dat we nu een samenwerking hebben met Grolsch."

Het hoofdsponsorschap gaat gepaard met een financiële bijdrage en een deal over de inkoop van drank (zowel alcohol als frisdrank). Daarnaast helpt Grolsch met het organiseren van de afterparty op de slotdag van de UIT.