Blok en Schäfer zijn het best online zichtbaar

Kornelis Blok, hoogleraar Hernieuwbare energie en Mirko Tobias Schäfer,universitair docent Nieuwe media en Digitale cultuur, zijn vrijdagochtend uitgeroepen tot de Utrechtse wetenschappers met de beste online presentatie. Dat gebeurde tijdens het symposium Visibility dat door de Universiteitsbiliotheek wordt georganiseerd.

Het symposium Visibility gaat over de online zichtbaarheid en vindbaarheid van wetenschappers. In het kader van dit symposium riep de bibliotheek wetenschappers op om collega’s te nomineren die zich op internet en via sociale media goed weten te presenteren. Daarbij gaat het om vindbaarheid online, de presentatie in profielpagina’s, het open publiceren van onderzoeksartikelen en het toegankelijk maken van wetenschap voor een breed publiek.

Uit de dertig inzendingen werd een longlist van tien nominaties aan de jury voorgelegd. In het juryrapport zegt de jury dat het moeilijk is om heel ervaren wetenschappers te vergelijken met nieuwkomers. Bovendien zijn er wetenschappers die kunnen bogen op een enorme online presentatie van artikelen, terwijl anderen uitblinken door het schrijven van hoogwaardige blogs of het bijhouden van meerdere profielpagina’s.

Daarom is uiteindelijk gekozen voor twee winnaars. Deze winnaars kunnen dienen als een voorbeeld voor andere wetenschappers. Kornelis Blok is een ervaren wetenschapper. Hij combineert een goede online zichtbaarheid  met een indrukwekkend aantal goed geciteerde publicaties. Hij bereikt met zijn pleidooi voor duurzame energie een breed publiek. Dat doet hij onder meer met Linkedin profiel, een blog en een twitteraccount en TED-talks op YouTube.

Mirko Schäfer  heeft een up-to-date profielpagina waar veel van zijn publicaties zijn terug te vinden. Hij is actief op Twitter en levert een belangrijke bijdrage aan het debat rondom nieuwe media. Zijn proefschrift is onder CC0-licentie (Creative Commons) via zijn website voor de hele wereld vrij beschikbaar.

De winnaars kregen uit handen van jurylid en DUB-hoofdredacteur Ries Agterberg de prijs, een afbeelding van henzelf in silhouet, overhandigd.