Blootkalender studenten Geneeskunde vraagt aandacht voor seksueel geweld

De dames van de cover en de heren van de maand juli, met in hun midden een UU-student.

Op initatief van een Utrechtse geneeskundestudente hebben aankomend artsen uit het hele land zich naakt laten portretteren voor het goede doel. ‘’Het moment dat de onderbroek uitgaat is nogal ongemakkelijk te noemen.’’

Op internationale vrouwendag bracht de landelijke organisatie van medische studenten IFMSA-NL een naaktkalender uit. De opbrengst komt ten goede aan de Panzi foundation, een stichting die zich inzet voor vrouwen die slachtoffer zijn van seksueel geweld. Voor de kalender zijn geneeskundestudenten uit heel Nederland vastgelegd.

Het initiatief kwam van UU-studente Shanice Beerenpoot. ‘’Na een lezing van Dennis Mukwege, gynaecoloog en oprichter van de Panzi Foundation kwam ik op het idee om iets voor deze stichting te doen. Het idee om een naaktkalender uit te brengen voor het goede doel bestond al langer, maar was nog nooit tot uitvoering gebracht. Dit leek me een mooie gelegenheid.’’

Haar oproep om naakt te poseren voor de stichting werd door geneeskundestudenten uit het hele land met enthousiasme ontvangen. ‘’Van iedere geneeskunde-opleiding in Nederland, behalve Maastricht, hebben studenten meegedaan met de kalender. We hadden al snel 35 aanmeldingen binnen.’’ Een van de aanmeldingen kwam van UU-student Jacob van Rijsbergen (21) (foto). “Ik las over het idee en meldde mij direct aan, ik vond dit zo gaaf.”

‘’Het moment dat de onderbroek uitgaat, is nogal ongemakkelijk te noemen’’, vertelt Jacob. ‘’Maar als je een tijdje naast elkaar in de spotlights staat, verdwijnt alle schaamte snel. Het delen van zo’n ervaring, schept toch een band.’’ Shanice ging zelf ook uit de kleren. ‘’Het begin van de fotoshoot was ontzettend spannend. Maar als je er dan eenmaal staat zonder kleren voelt het al snel heel normaal.’’

Het bedekt naakt poseren is de studenten dus meegevallen. “Het enige wat ik lastig vond, is hoe ik dit aan mijn vrienden en familie moest uitleggen’’, zegt Jacob. "Ik doe dit niet dagelijks. Ik ben voor de directe manier gegaan, ik heb de foto gewoon laten zien. Het was even stil, maar daarna stroomden de vragen en positieve reacties binnen. Weer eens wat anders."

De kalender is te bestellen op www.ifmsa.nl/iwdkalender. Volgens Shanice is de kalender nu al een succes te noemen.