Boek oud-student over tbs-kliniek wordt verfilmd

Acteur Mike Weerts en Montecatini Talent Agency hebben de filmrechten gekocht van Of ik gek ben, de succesvolle debuutroman van Michiel Stroink, oud-student van de Universiteit Utrecht.

Het is de bedoeling om in 2012 of 2013 een bioscoopfilm te maken van Stroinks boek, dat gaat over een jonge kunstenaar die vastzit in een tbs-kliniek. Er is al een start gemaakt met het vinden van een scenarioschrijver en regisseur, schrijft uitgeverij Meulenhoff.

Acteur Mike Weerts, bekend van de film De Bende van Oss en de serie Voetbalvrouwen, nam het initiatief voor de aankoop van de filmrechten. “Het is ontroerend, beklemmend en het schetst een goed beeld van wat tbs kan zijn of betekenen voor iemand. Ik kan dan ook niet wachten om in de huid van Benjamin te kruipen.”

Stroinks debuutroman Of ik gek ben kwam in februari uit en is inmiddels toe aan een derde druk. Stroink (1981) gaf tijdens zijn studie Literatuurwetenschappen 4,5 jaar bijles aan gedetineerden in de Utrechtse Van der Hoeven Kliniek voor tbs-patiënten. “Alles in het boek is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en waarnemingen”, zei Stroink in februari in een interview met DUB.

De vertaalrechten van Of ik gek ben zijn inmiddels ook verkocht aan Rusland. Volgens de uitgever is het een unicum voor een pas verschenen debuutroman.

Tags: tbs | speelfilm | boek