Bofuitbraak nog niet officieel voorbij

“Nadat het nieuws over de bofuitbraak bekend werd gemaakt, is er nog bij één iemand de bof vastgesteld”, vertelt GGD-persvoorlichter Ellen van Dokkum. “Deze persoon is zelf geen student zoals de eerdere zieken, maar heeft wel contact gehad met studenten.” Het is echter nog niet duidelijk of deze persoon ook daadwerkelijk ziek is geworden door het contact met de studenten, benadrukt de persvoorlichter.

De maximale incubatietijd, de tijd tussen het oplopen van het virus en daadwerkelijk ziek worden, is bij de bof 25 dagen. Vanwege de lengte van de periode kunnen er nog nieuwe ziektegevallen bijkomen. “De meeste gevallen ontstaan tussen zestien tot achttien dagen na besmetting. Die periode is inmiddels wel voorbij, maar het is ook mogelijk dat iemand niet duidelijk ziek wordt, en dat deze persoon dan min of meer ongemerkt besmettelijk kan zijn. Daarom kunnen we pas zeggen of de uitbraak voorbij is na twee incubatieperioden (vijftig dagen, red.) sinds het laatst bekende geval.”

Naar aanleiding van het bericht over de bofuitbraak ontving de GGD vijftien vragen. “Ongeveer de helft daarvan ging over de vraag of iemand zich moest laten vaccineren”, aldus Van Dokkum. De gezondheidsinstelling riep studenten en mensen die werkten met studenten begin april namelijk op zich te laten vaccineren. Althans, als zij als kind niet of niet volledig ingeënt waren. “Hoeveel vragen er daarnaast bij de huisartsen zijn binnengekomen, weten we niet.”

Tags: gezondheid | bof