Books4Life bloeit op en wil blijven

De omzet van tweedehandsboekenverkoper Books4Life is het afgelopen jaar sterk gestegen. De winkel is blij met de tijdelijke locatie in het voormalige faculteitsbureau van Geesteswetenschappen en houdt deze week een universiteitsactie.

Sinds Books4Life in december 2014 het pand aan de Kromme Nieuwegracht betrok, is de omzet meer dan verdubbeld. In 2014 was de omzet 12.000 euro, het afgelopen jaar bedroeg die 30.000 euro.

De organisatie zamelt boeken in die door particulieren en organisaties van de hand worden gedaan. Deze worden vervolgens voor een klein bedrag verkocht in de winkel of aangeboden aan antiquariaten of andere geïnteresseerden.

De opbrengst komt vrijwel geheel ten goede aan goede doelen. Vorig jaar waren dat naast Amnesty International en Oxfam de stichting voor vluchtelingstudenten UAF en de Voorleesexpress.

De Utrechtse tweedehandsboekenwinkel is afhankelijk van gratis huisvesting. In 2014 leek het er even op dat het goededoeleninitiatief op straat zou komen te staan. De huur van het onderkomen in een vleugel van de Universiteitsbibliotheek werd opgezegd.

Uiteindelijk werd met behulp van de universiteit toch een nieuwe plek gevonden. De winkel is nu gevestigd op de begane grond van Kromme Nieuwegracht 46. Dat voormalige faculteitsbureau van Geesteswetenschappen wordt nu gebruikt als doorschuifruimte voor universitaire groepen die tijdens grote verhuisbewegingen even geen eigen locatie hebben.

"In het begin was er wel twijfel of dat nieuwe adres wel ideaal was, maar dat is onverwacht goed uitgepakt", zegt voorzitter John Rijnbeek. "Er is hier een constante stroom van voorbijgangers, en veel daarvan komen een kijkje nemen." Ook de pr van de stichting en de contacten met lokale antiquairs zijn volgens Rijnbeek sterk verbeterd.

De voorzitter zegt niet te weten welke plannen de universiteit met het pand aan de Kromme Nieuwegracht heeft. Het is bekend dat de UU zich uiteindelijk in de binnenstad wil concentreren op vier locaties, het Janskerhof, de Drift, de Trans en Achter st. Pieter.

"Wij zijn erg blij met de ruimte die we nu hebben en met de steun die we van de universiteit krijgen. Books4Life is oorspronkelijk een studenteninitiatief en we zouden graag de banden met de universiteit in stand houden. Hopelijk blijft er in de toekomst ergens een plek voor ons."

Als teken van goede wil en om de studenten en de medewerkers van de UU te bedanken, is er deze maand een universiteitsactie in de winkel. UU'ers die een boek kopen, mogen een gratis boek meenemen uit een geselecteerd aanbod.