Books4Life voorlopig gered

Books4Life heeft een nieuw tijdelijk onderdak binnen de universiteit gevonden. De winkel die tweedehandsboeken verkoopt voor het goede doel moet de UB Binnenstad verlaten, maar kan terecht aan de Kromme Nieuwegracht.

Books4Life luidde dit voorjaar de noodklok toen duidelijk werd dat de winkel het onderkomen aan de Wittevrouwenstraat moest verlaten. De Utrechtse hoogleraar Dop Bär sprak er op DUB schande van dat de UU de charitatieve organisatie aan haar lot overliet. Eerder was een van de oprichters nog geëerd als UU-student van het jaar.

Overleg tussen de UU en Books4Life heeft de afgelopen maanden geleid tot een bevredigende oplossing. De winkel krijgt twee maanden respijt en hoeft pas in november het UB-terrein te verlaten. Daarna kunnen de boekverkopers terecht in twee ruimten op de begane grond van het pand aan de Kromme Nieuwegracht 46.

Dat gebouw komt leeg te staan omdat het faculteitsbureau Geesteswetenschappen naar de Trans verhuist. Onduidelijk is nog hoelang Books4Life op de nieuwe plek kan blijven. De UU heeft nog geen beslissing genomen over de toekomst van het pand aan de Kromme Nieuwegracht.

Maarten Schild van Books4Life is opgetogen: “Wij zijn hier heel erg blij. Het is een mooie locatie in de binnenstad. Dat wilden we graag. Het aantal vierkante meters is ongeveer hetzelfde.”

Volgens Schild neemt de bekendheid van Books4Life onder studenten en medewerkers toe. Vooral in de zomermaanden liep de verkoop goed. De opbrengst gaat dit jaar naar Amnesty, Oxfam en de zusters Augustinessen in Utrecht. Onlangs kon Books4Life de zusters een eerste cheque overhandigen van 1900 euro.