Books4Life weg uit UB-complex

Nog geen jaar na de opening moet Books4Life alweer vertrekken uit een universitair pand aan de Wittevrouwenstraat. De winkel met tweedehands boeken zoekt koortsachtig naar een alternatieve locatie. Hulp van de universiteit is welkom.

Afgelopen september mocht Books4Life zijn intrek nemen in een leegstaande ruimte in een vleugel van de universiteitsbibliotheek. De non-profitorganisatie die tweedehands boeken verkoopt voor goede doelen, was daarvoor twee jaar dakloos. Maar nu moet Books4Life alweer uitkijken naar een andere locatie.

De boekverkopers maken plaats voor medewerkers van het nieuwe universitaire strategische thema Instituties. Dat kampt met ruimtegebrek omdat het aantal onderzoekers snel toeneemt. De vleugel aan de binnenstadsbibliotheek wordt bovendien gezien als een ideale centrale locatie van waaruit de onderzoekssamenwerking gecoördineerd kan worden.

Volgens winkelcoördinator Maarten Schild heeft de UU Books4Life in februari al laten weten dat een verlenging van het tijdelijke huurcontract er niet in zit. Schild is “teleurgesteld” en “aangeslagen”. “Het is uitermate lastig om elders in de binnenstad een geschikt en gratis alternatief te vinden.”

“Ik vind dit een verdrietige geschiedenis”, zegt hoogleraar Biomedische Wetenschappen Dop Bär. Bär pleitte voor onderdak voor Books4Life binnen de universiteit nadat de UU de universitaire prijs voor maatschappelijke actieve studenten in 2011 had uitgereikt aan één van de oprichters van Books4Life, student Onderwijskunde Eefje van de Sanden.

De hoogleraar vond uiteindelijk gehoor bij het inmiddels vertrokken collegelid Hans Amman en de directie Vastgoed & Campus. Die zorgden ervoor dat Books4Life in het UB-complex een plek kreeg. Nu dat aanbod zo snel weer vervalt, zou de universiteit zich opnieuw om het lot van Books4Life moeten bekommeren, vindt Bär.

Op de vraag of de universiteit iets wil en kan doen voor Books4Life mailt een woordvoerder van Vastgoed & Campus het volgende:

Er heeft ons geen bericht bereikt dat Books4Life een nieuwe ruimte zoekt, maar desgewenst kunnen we kijken of we hen een alternatief kunnen bieden.

Maarten Schild van Book4Life reageert verbaasd maar opgetogen op deze mededeling. “Ik wist niet beter dan dat er binnen de universiteit geen andere mogelijkheden waren. Maar dit zie ik als een mooie nieuwe kans.”

Books4Life Utrecht heeft ongeveer 35 vrijwilligers vanwie een kwart student is. De opbrengst van de boekverkoop ging vorig jaar naar de stichting voor vluchtelingstudenten UAF en de vaste goede doelen Amnesty International en Oxfam Novib. Voor 2014 is gekozen voor de Zusters Augustinessen, een Utrechtse kloosterorde die hulp biedt aan Utrechters in nood.

De eerste Books4Life-vestiging werd in 2005 geopend in Tilburg. Ondertussen zijn er meer winkels in Nederland. Zo hebben Groningen, Amsterdam, Maastricht, Eindhoven en Nijmegen een filiaal.