Boosheid om uitspraken Stork en AkzoNobel

De diskwalificatie van het Nederlandse it-managementonderwijs door Stork en AkzoNobel is in slechte aarde gevallen bij de Utrechtse bacheloropleiding Informatiekunde.

Hoogleraar Sjaak Brinkkemper en opleidingsdirecteur Jeroen Fokker zijn in hun wiek geschoten door opmerkingen van de bedrijven over het ondermaatse niveau van it-managementonderwijs. In het AD stellen Stork en AkzoNobel dat er in Nederland geen goed hoger onderwijs is voor informatiemanagers, mensen die een brug slaan tussen computerprogrammeurs en verkoopafdelingen. Ze zouden voor dat soort personeel moeten uitwijken naar landen als India.

Opleidingdirecteur Fokker vindt dat de bedrijven de plank volledig misslaan. Fokker tegen DUB: "Er wordt ten onrechte gesteld dat er in Nederland geen goede opleidingen zijn voor it-management. In de bacheloropleiding Informatiekunde gaat het juist helemaal om het bruggen bouwen tussen programmeurs en marketeers. Ik wil niet zeggen dat onze studenten na afstuderen helemaal uitgeleerd zijn, maar suggereren dat het hoger onderwijs steken laat vallen is onjuist.”

Hoogleraar Brinkkemper voelt zich "geschoffeerd" door de uitspraken van de bedrijven, laat hij aan de Automatiseringsgids weten. Hij vermoedt dat Stork en AkzoNobel een hype creëren om aandacht te vragen voor een opleiding bij Nyenrode, waar de it-bazen van de twee bedrijven in de programmaraad zitten.

Om de vermeende leegte op onderwijsgebied te vullen, starten Stork, AkzoNobel en De Nederlandsche Bank zelf een programma om betere it-managers op te leiden. In het AD werd aanvankelijk gesuggereerd dat het om een voltijd opleiding voor schoolverlaters zou gaan. Later werd dat rechtgezet: het gaat om een tweejarige traineeship voor mensen met een relevante academische vooropleiding.