Borrels op de UU worden voor vijf uur alcoholvrij

Creative commons: pixabay

De Universiteit Utrecht voert een universiteitsbreed alcoholbeleid in, omdat de ‘borrelregels’ momenteel per directie en faculteit verschillen en binnen sommige faculteiten niet gelijk zijn voor medewerkers en studenten. Zo stelden studenten Diergeneeskunde eind november 2018 dat er bij hen met twee maten gemeten wordt. Studieverenigingen mogen sinds dit collegejaar voor vijf uur geen alcohol schenken, terwijl werknemers van dezelfde faculteit dan al wel een borrel mogen drinken. En ook in vergelijking met studenten van sommige andere faculteiten, moesten de diergeneeskundestudenten strengere regels naleven. Bij Geesteswetenschappen was er bijvoorbeeld geen ‘vijf uur’-regel.

Met het alcoholbeleid wil de Universiteit Utrecht een einde maken aan die ongelijkheid. De regel geldt daarom zowel voor studenten als medewerkers en bezoekers van de universiteit. In de praktijk betekent dit niet alleen dat cateraar Sodexo uitsluitend alcoholvrije drankjes levert voor vijf uur, maar ook dat het niet meer is toegestaan zelf een kratje bier bij de supermarkt te halen en mee te nemen naar de UU voor bijvoorbeeld een vroege vrijdagmiddagborrel.

Er zijn uitzonderingen op de regel. Het alcoholbeleid zal niet gelden in de Botanische Tuinen, Parnassos, het Universiteitsmuseum en het Academiegebouw inclusief de Faculty Club. Dit omdat deze locaties worden gebruik voor ceremoniële en culturele evenementen en/of een publieke functie hebben. Daarnaast hoeven UU-borrels die buiten een universiteitsgebouw plaatsvinden, ook niet alcoholvrij te zijn.