Brand Amsterdamse studentenflat mogelijk aangestoken om regenboogvlaggen

De brand woedde vrijdagochtend vroeg op de achtste etage van de flat en kon in een uur geblust worden. Uit eerste onderzoek blijkt dat op meerdere plekken in het gebouw pogingen tot brandstichting zijn gedaan. Volgens de politie waren er in en rond de flat eerder al incidenten waarbij regenboogvlaggen het mikpunt waren.

Bij de brand raakten vier slachtoffers gewond. Zij zijn ter controle overgebracht naar het ziekenhuis. Vier andere bewoners moesten door de brandweer met een ladderwagen van het balkon gered worden. Het gebouw is volledig ontruimd en de andere bewoners zijn opgevangen in de buurt.

Het onderzoek naar de mogelijk LHBTI+ gerelateerde brandstichting is nog gaande. De recherche zoekt contact met mensen die iets gezien of gehoord hebben in de omgeving van de studentenflat.

Medebewoners de daders?
Flatbewoners vermoeden dat één of meerdere medebewoners verantwoordelijk zijn voor de brand. Die zouden ook eerdere incidenten in het complex op hun geweten hebben. “Hakenkruizen, het in brand steken van regenboogvlaggen en Pride-posters net nadat die zijn opgehangen: dat kunnen geen mensen van buiten zijn geweest. De dader kende ook veel te goed de weg in de ruimtes en gangen”, zegt student Andra tegen het studentennieuwsmedium van de Universiteit van Amsterdam Folia.

De Amsterdamse politie meldt aan de Volkskrant dat er eerder ook al aangifte is gedaan van ‘incidenten met regenboogvlaggen. Het onderzoek leverde toen nog niet genoeg op om een dader te achterhalen.

De Telegraaf meldt dat er vrijdag ook spullen uit verschillende studentenkamers zijn gestolen. Hier is aangifte van gedaan. De politie vermoedt dat de inbrekers hebben toegeslagen in de tijd dat de bewoners geëvacueerd waren.