Brandgevaarlijk gebouw Hogeschool Rotterdam voorgoed gesloten

Logo Hogeschool Rotterdam Foto: Wikimedia / Van Deursen

De hogeschool liet gebouw C aan de Kralingse Zoom onderzoeken naar aanleiding van de brand in de Londense Grenfell Tower, waarbij vorig jaar 71 mensen om het leven kwamen. De goedkope gevelplaten van de 24 verdiepingen tellende flat bleken licht ontvlambaar.

Juiste beslissing
Een ‘indicatieve test’ toonde in januari aan dat ook het hogeschoolgebouw niet aan de eisen voldoet. De gevelplaten aan de buitenzijde zijn niet brandveilig genoeg. Uit nader onderzoek blijkt nu dat ook de gevelplaten aan de binnenkant niet brandveilig zijn. Het gebouw, dat volgens een woordvoerder sowieso al aan vervanging toe was, wordt op termijn gesloopt om plaats te maken voor een nieuw pand.

“De uitkomst van het onderzoek is niet goed, maar ik ben blij dat we destijds de juiste beslissing hebben genomen om het bouwdeel te sluiten en ervoor hebben gekozen om uitgebreider onderzoek te doen”, schrijft collegevoorzitter Ron Bormans in een verklaring.

Maatregelen
Een aantal maatregelen moet voorkomen dat het gebouw in brand vliegt: zo moeten hekken ervoor zorgen dat de gevel vrij blijft en komen er striktere regels rond evenementen met grote groepen mensen. Gebouw C, waar onder meer de mediatheek zit, mag alleen nog worden betreden als dat strikt noodzakelijk is.

De 3.500 studenten van de Rotterdam Business School die gebruikmaakten van het pand aan de Kralingse Zoom krijgen voorlopig les in het World Trade Center. In de zomer verhuizen de opleidingen naar de Posthumalaan.