Bright minds? Er zijn dommere universitaire reclameleuzen

Born leaders reach for infinity. Met die slogan gaat de Rijksuniversiteit Groningen voorlopig aan kop in de ‘Domheidsranking 2016’. Het Utrechtse ‘bright minds, better future’ scoort vooralsnog niet hoog in de ludieke verkiezing van het nietszeggendste universiteitsmotto.

Het kritische Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten stelt met de verkiezing van de domste universiteitsslogan de geldverslindende concurrentie tussen universiteiten aan de kaak.

Universiteiten besteden veel te veel geld aan marketing, vindt het Platform H. NU. Het hekelt “de dure maar vaak onzinnige reclameleuzen waarmee universiteiten zichzelf op de borst kloppen”.

Iedereen kan via internet meestemmen op de domste leus. Uit de tussenstand blijkt dat de leus van de Rijksuniversiteit Groningen op de meeste weerstand stuit. Op grote afstand volgen de Universiteit Leiden (‘Excelleren in vrijheid’) en de Universiteit van Amsterdam (‘We are U’).

De nog jonge Utrechtse slogan ‘bright minds, better future’ verkeert ergens in de middenmoot. De kreet werd vorig jaar geïntroduceerd en moet volgens de universiteit een bijdrage leveren aan “een scherpere profilering” van de universiteit. Op dit moment wordt nog onderzocht op welke wijze de leus meer gebruikt kan gaan worden in de marketing en promotie van de universiteit.

Op 1 februari wordt de ‘winnaar’ van de Domheidsranking bekendgemaakt.