Britse studiebeurzen alweer wegbezuinigd

Slecht nieuws voor Britse studenten uit arme gezinnen. De regering schrapt tweederde van het budget voor hun studiebeurzen. Die werden in het leven geroepen toen het collegegeld in Groot-Brittannië flink omhoog ging, amper twee jaar geleden.

Sinds 2012 is het collegegeld voor universiteiten verhoogd naar maximaal rond de tienduizend euro. De aankondiging van de maatregel leidde tot hevige protesten van studenten en parlementariërs, waarna de regering beloofde de armste studenten tegemoet te komen met studiebeurzen. Voor het nieuwe collegejaar zit er nog bijna 177 miljoen in de pot, maar vanaf 2015 stelt de regering nog maar zo’n 60 miljoen euro per jaar beschikbaar, meldt de BBC.

Volgens het ministerie van ‘Business, Innovation and Skills’ is de angst dat kinderen uit arme gezinnen niet meer studeren als een opleiding tienduizenden euro’s kost, ongegrond gebleken. Wel blijkt dat veel studenten stoppen na hun bachelor. Vandaar dat de regering met het overgebleven geld alleen nog masterstudenten wil ondersteunen.

Volgens de Britse studentenvakbond betekent de bezuiniging het einde van de studiebeurzen voor arme studenten. Onderwijsvakbond UCU voelt zich verraden: “De beurzen waren een verzachting van het hoge collegegeld, waarmee parlementariërs over de streep werden getrokken om voor te stemmen”, zegt voorzitter Simon Renton. “Het is een zwarte dag voor studenten.”