Britse wetenschappers leggen het werk neer

Foto Pixabay

Aan zestig universiteiten in het Verenigd Koninkrijk wordt gestaakt van 25 november tot 4 december. Prestigieuze instellingen als Oxford en Cambridge doen mee.

De woede begon met de aangekondigde verhoging van de werknemersbijdrage aan het grootste Britse pensioenfonds voor het hoger onderwijs. De actievoerders willen dat deze maatregel van tafel gaat. Volgens hen heeft meer dan de helft van de academici een tijdelijk contract en zijn de lonen sinds 2009 met 17 procent gedaald. Ze eisen meer geld, betere arbeidsvoorwaarden en een lagere werkdruk.

Na de staking zullen de wetenschappers doorgaan met hun acties. Zo gaan ze geen overuren draaien, weigeren ze in te vallen voor afwezige collega’s en zullen ze uitgevallen lessen niet opnieuw inplannen. Meer dan een miljoen studenten krijgen te maken met de gevolgen hiervan.

Staking voorkomen
Volgens Jo Grady, algemeen secretaris van de vakbond, kan de staking worden voorkomen als de universiteiten met een serieus aanbod komen. Maar de kans is klein dat de partijen er onderling uit gaan komen, analyseert Times Higher Education. Universiteiten zeggen aan het maximum te zitten van wat ze zich kunnen veroorloven.

Vorig jaar staakte het personeel van 65 universiteiten al voor een beter pensioen. Toen bereikten de vakbonden en universiteiten na twee maanden een deal.

Aan Nederlandse universiteiten roert WOinactie zich al tijden. Er wordt actie gevoerd tegen bezuinigingen en hoge werkdruk. Op dit moment is er een zogeheten witte staking wat inhoudt dat wetenschappers weigeren overuren te maken.