Budgetteren kun je leren

Veel studenten houden aan het eind van hun geld altijd een stuk maand over. De Groningse Hanzehogeschool biedt daarom een workshop aan waarin ze leren verstandig met hun geld om te gaan.

Studenten lenen te veel en te makkelijk, vindt Gineke Schuiling, coördinator van het ‘Hanze Success Centre’: “Lenen om je opleiding te betalen is een investering, maar lenen om eindelijk eens die verre reis te maken is niet verstandig.”

Vooral studenten die bij DUO lenen en ook nog andere schulden hebben, komen in de problemen. “Bij DUO mag je maar tot een bepaald bedrag lenen, de rest halen ze dan ergens anders vandaan. Zo vullen sommigen het ene gat met het andere”, zegt Schuiling. Wanneer terugbetalen niet lukt, raken studenten in paniek.

Medewerkers van DUO en de Gemeentelijke Kredietbank in Groningen leggen tijdens de workshop uit dat lenen bij de overheid beter is dan lenen van een bank en er wordt nog eens uit de doeken gedaan hoe terugbetalen in zijn werk gaat. Verder moeten deelnemers een budgetschema maken. “Bewustwording is de rode draad”, zegt Schuiling.

Maar nog geen enkele student heeft zich voor de vier middagen opgegeven. “Dat heeft waarschijnlijk te maken met schaamte”, denkt Schuiling. Tijdens het flyeren hoorde ze een welbekend excuus: “Veel studenten zeggen dat het echt iets is voor iemand die ze kennen.”

De workshop is overigens niet uniek. Voorlichtingsinstituut Nibud geeft onder meer in Utrecht cursussen over het beheren van je geld en heeft bovendien een studieleenwijzer gelanceerd. Ook bij DUO kunnen studenten berekenen hoe duur lenen is. Hogeschool Inholland geeft haar studenten online tips over geld.