Bungehuisbezetters nog niet op vrije voeten

Bijna alle actievoerders die gisteren zijn opgepakt in het Bungehuis zitten nog vast. Ze willen zich niet legitimeren.

Gisteren kwam er een einde aan de bezetting van het Bungehuis van de Universiteit van Amsterdam. Studenten en docenten eisten meer democratie en meer transparantie, maar gesprekken tussen de actievoerders en het College van Bestuur leverden niets op. Om half tien  gisterochtend begon de politie met de ontruiming van het gebouw.

In het Bungehuis werden 46 mensen gearresteerd, op straat is later nog één persoon opgepakt. 44 mensen hebben de nacht in de cel doorgebracht omdat ze zich niet willen legitimeren, drie mensen deden dat wel en mochten naar huis.

Alle arrestanten hangt een maximale gevangenisstraf van drie maanden boven het hoofd, of een geldboete van 4050 euro.