Bussemaker bemoeit zich niet met bezetting

Minister Bussemaker van Onderwijs houdt zich buiten de onderhandelingen over de bezetting van het Maagdenhuis. “Die zijn in principe een zaak tussen het bestuur van de UvA en de bezetters.”

Nee, de minister is niet bereid haar steun uit te spreken aan de “competente rebellen, creatieve dwarsdenkers en constructieve neezeggers”, antwoordt ze op Kamervragen van Jasper van Dijk van de SP. Die termen zorgden de afgelopen dagen voor hilariteit: zowel de minister als het UvA-bestuur gebruikt ze regelmatig om de ideale student te typeren. Staan er eindelijk “competente rebellen” op, en dan is het weer niet goed, luidt de kritiek.

Maar volgens de minister moet nog maar blijken of de “rebellen en dwarsdenkers” ook “competent, creatief en constructief” zijn. Dat hangt volgens haar af van de uitkomst van de gesprekken tussen de actievoerders en de UvA.

De zorgen van de actievoerders deelt Bussemaker in principe wel. Maar daarover voert ze al gesprekken met studenten, benadrukt ze. “De vraag naar passende bestuurlijke verhoudingen, de positie van de medezeggenschap en hoe te sturen op kwaliteit zijn thema’s die het hele hoger onderwijs aan gaan. Ik ben niet alleen bereid daarover het gesprek aan te gaan, dit gesprek loopt al: met de studentenbonden LSVb en ISO ben ik continu in gesprek over het hoger onderwijs, en dus ook over de bovengenoemde thema’s.” Bovendien is ze bezig met een nieuwe ‘strategische agenda’ voor het hoger onderwijs. Daarover krijgt de Kamer volgende week meer informatie.

Woensdagavond drong een grote groep actievoerders het Maagdenhuis binnen, het bestuursgebouw van de Universiteit van Amsterdam. Een groep van enkele tientallen studenten en docenten weigert het gebouw te verlaten voor aan hun eisen is voldaan.

Het bestuur deed gisteren een aantal toezeggingen, onder meer over een studentlid van het college van bestuur. De actievoerders hebben laten weten dat die voor hen slechts het begin zijn van de onderhandelingen.