Bussemaker laat zich niet uit tent lokken door Senaat

De senatoren van CDA en SP hebben geen gat geslagen in het pantser van het ministerie van Onderwijs. In de antwoorden op de tweede vragenronde over het leenstelsel zitten opnieuw geen verrassingen.

Eigenlijk zijn vrijwel alle vragen de afgelopen maanden al gesteld en alle antwoorden gegeven. Toch probeerden CDA en SP het nog één keer: ze vroegen een tweede vragenronde aan voordat het ‘wetsvoorstel studievoorschot’ plenair wordt behandeld in de Eerste Kamer. De vragen zijn weinig verrassend en de antwoorden nog minder. Minister Bussemaker laat alle kritiek schijnbaar moeiteloos van zich afglijden.

Hoe garandeert de regering dat het hoger onderwijs toegankelijk blijft, wilde de SP bijvoorbeeld weten. De minister somt alle maatregelen nog eens op: verhoging van de aanvullende beurs, soepelere terugbetaalregels, enzovoorts.

Bussemaker heeft het steeds gehad over de aanmelddeadline van 1 mei, maar aankomend studenten die kiezen voor een opleiding met decentrale selectie moeten zich al vóór 15 januari melden. De regering heeft nooit genoeg tijd om ook deze studenten voor te lichten over het leenstelsel, sputterde het CDA tegen. Maar volgens minister Bussemaker moet iedereen zich gewoon aanmelden, want afmelden kan altijd nog. Bovendien kan de afschaffing van de basisbeurs toch voor niemand een verrassing zijn? Het kabinet en de Tweede Kamer praatten er al maanden over, de maatregel stond zelfs al in het regeerakkoord.

Andere vragen worden nauwelijks beantwoord. De minister verwerpt het verwijt van het CDA – dat zich baseert op cijfers van de Raad van State – dat het overheidsbudget voor het hoger onderwijs geen gelijke tred zou houden met de toename van het aantal studenten: “De cijfers van de Raad van State herkent de regering niet.”

In de eerste vragenronde van de Eerste Kamer verraste Bussemakers eigen PvdA nog met enkele scherpe vragen over het ‘studievoorschot, maar ook toen waren de antwoorden niet om over naar huis te schrijven.

Het ‘wetsvoorstel studievoorschot’ is in de Tweede Kamer goedgekeurd met steun van oppositiepartijen GroenLinks en D66. Tegenstanders van de afschaffing van de basisbeurs hopen dat het voorstel sneuvelt in de Eerste Kamer. Daar zijn de tegenstemmen van drie senatoren uit de leenstelselcoalitie voor nodig.

Dinsdag 13 januari besluit de Eerste Kamer of er nog een derde vragenronde volgt. Maar erg waarschijnlijk is dat niet. Het wetsvoorstel wordt naar verwachting op dinsdag 20 januari plenair behandeld.