Bussemaker zet ov-afschaffing door

Minister Bussemaker houdt ondanks alle kritiek vast aan haar plan om de ov-studentenkaart per 1 januari 2016 om te zetten in een kortingskaart. Begin volgend jaar wil ze bekendmaken wat de wijzigingen gaan inhouden.

Bussemaker (PvdA) schrijft dit in antwoord op vragen van Kamerlid Jasper van Dijk van de SP. Ze wil in haar antwoorden niet vooruitlopen op het effect van de bezuinigingsmaatregel. Dat is volgens haar afhankelijk van het reisgedrag van studenten en de precieze afspraken die met de vervoersbedrijven gemaakt zullen worden.

Over de kritiek en de 50.000 handtekeningen die zijn verzameld tegen haar beleid, schrijft de minister “dat de waardering van maatregelen in de loop der tijd kan veranderen. Zo waren veel studenten nog tegen de reisvoorziening toen deze in 1991 werd ingevoerd, terwijl de reisvoorziening nu positief wordt gewaardeerd.”