Calvin Rans van TU Delft is Docent van het Jaar

De Delftse winnaar tussen minister Van Engelshoven en ISO-voorzitter en UU-student Tom van den Brink. Foto ISO

Calvin Rans geeft al ruim tien jaar les aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft. “De jury ziet in Calvin een docent die de motivatie van studenten voor zijn vakgebied probeert te achterhalen, om het onderwijs hierop vervolgens aan te passen en de betrokkenheid bij de colleges te vergroten. Motivatie is voor Calvin de weg naar passie voor het vak van ingenieur”, aldus het juryoordeel.

IJshockeystick
Soms kan de leerstof erg saai zijn, zei Rans tegen universiteitssite Delta, nadat hij verkozen werd tot Docent van het Jaar 2017-2018 van de TU Delft. Daarom gebruikt hij soms cartoons in zijn colleges en nam hij zelfs ijshockeysticks mee. “Ik besloot een echte engineering-applicatie te demonstreren in plaats van de berekeningen uit te leggen.” Hij keek met zijn studenten naar een video van een ijshockeyspeler die een slapshot maakte en legde zo uit wat buigdeflectie is. Zulke kleine dingen maken de lesstof volgens hem leuk en begrijpelijk voor studenten.

De Docent van het Jaar-verkiezing is voor de vijfde keer georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg dat aandacht vraagt voor het docentschap. ISO-voorzitter Tom van den Brink over de winnaar van dit jaar: “Doceren is een vak apart. Een goede docent inspireert en scherpt het leerproces van studenten aan. Van dit vakmanschap is deze docent een levend voorbeeld.”

Comeniusnetwerk
Rans wordt samen met de andere drie genomineerden lid van het Comeniusnetwerk. Dit is een jonge club van onderwijsvernieuwers die een Comeniusbeurs hebben gewonnen of zijn genomineerd voor de Docent van het Jaar-verkiezing.

Tot de kanshebbers behoorde zaterdag ook de Utrechtse biologiedocent Margot Koster, in 2018 al eens de beste docent van de Universiteit Utrecht. Andere genomineerden voor de landelijke ISO-prijs waren dit jaar Jurnan Schilder (Universiteit van Twente) en Bart Rietjens (HAS Hogeschool Den Bosch).

Tags: iso | docentenprijs